Testarea pentru virusul papiloma uman (HPV) de tip „do-it-yourself” (DYI), care permite autorecoltarea la domiciliu sau la cabinetul medicului de familie, crește semnificativ ratele de participare la screeningul pentru cancerul de col uterin, conform unui studiu desfășurat în Regatul Unit. Se estimează că în următorii 3 ani, numărul de persoane care participă la screening ar crește cu peste 1 milion.
Studiul YouScreen, desfășurat de King’s College London în colaborare cu Alianțele de Cancer ale NHS, NHS England și Programul de Screening al NHS, marchează un moment important în istoria screeningului pentru cancerul de col uterin. Pentru prima dată auto-testarea a fost integrată în programul de screening de cancer de col uterin al NHS. În cadrul studiului au fost oferite kituri de auto-testare femeilor care au întârziat cu cel puțin șase luni pentru screening. Aceste kituri puteau fi utilizate la cabinetele medicilor de familie sau acasă, probele fiind recoltate chiar de pacientă și trimise la un laborator pentru testare.
Procesul standard de screening pentru cancerul de col uterin poate reprezenta o barieră pentru multe femei din cauza metodelor invazive prin care se realizează, în cabinete medicale specializate. Aceasta implică utilizarea unui speculum care se introduce în vagin pentru a putea preleva o probă celule folosind o perie moale. Proba este apoi trimisă la un laborator, unde este testată inițial pentru tipuri de HPV cu risc crescut. Dacă se găsește HPV cu risc crescut, laboratorul va testa apoi proba pentru modificări celulare. Medicii pot trata aceste modificări pentru a împiedica transformarea lor în cancer. Programul de screening al NHS invită femeile cu vârsta cuprinsă între 25 și 64 de ani la screening la fiecare 3 până la 5 ani.
Metoda folosită în studiul YouScreen a implicat folosirea unui tampon vaginal pentru a preleva proba, fie acasă, fie la cabinetul medicului de familie. Probele prelevate acasă puteau fi trimise gratuit la laborator pentru testare. Dacă era detectat HPV, persoanele erau invitate pentru o vizită la medic și un test de urmărire.
Această abordare, care a fost testată în cinci cartiere din Londra, a ajutat mii de persoane care nu răspundeau invitațiilor pentru testul actual să participe la screening. Studiul a implicat peste 27.000 de femei din 133 de cabinete medicale din nordul și estul Londrei, cu 8.838 de participanți care au returnat probele autorecoltate. Distribuția demografică a arătat că 64% proveneau din grupuri etnice minoritare și 60% din populații defavorizate.
Rezultatele au arătat că la nivelul întregii țări, prin adoptarea auto-recoltării, 400.000 de persoane în plus ar fi testate pentru cancerul de col uterin în fiecare an și 1,2 milioane de persoane pe parcursul unui ciclu de screening de trei ani.
O analiză a literaturii de specialitate din perioada ianuarie 2000 – ianuarie 2021 a arătat că screeningul la domiciliu oferă avantaje semnificative în ceea ce privește confortul, comoditatea și ratele de participare. În Marea Britanie, 60% dintre femeile care evită screeningul pentru cancerul de col uterin vizitează medicul de familie cel puțin o dată pe an, ceea ce reprezintă o oportunitate de a oferi auto-testare în timpul acestor vizite.
Rezultatele studiului YouScreen, publicate în eClinicalMedicine arată că oferirea kiturilor de auto-testare la cabinetele medicilor de familie a dus la o utilizare de aproape cinci ori mai mare comparativ cu trimiterea directă prin poștă. Pe o perioadă de 7,5 luni, această abordare a crescut numărul persoanelor testate cu 1,6%, cu o participare notabilă din partea minorităților etnice și a populațiilor defavorizate.
Feedback-ul din partea participanților și a cabinetelor medicale a fost pozitiv. Auto-testarea a permis screeningul pentru persoane care nu s-au implicat anterior. Această metodă s-a dovedit, de asemenea, eficientă în a ajunge la persoane din diverse medii, inclusiv comunitatea LGBTQI+, persoane cu dizabilități de învățare și victime ale violenței sexuale.
Auto-testarea a fost adoptată cu succes și în alte țări, cum ar fi Olanda, Australia, Danemarca și Suedia, oferind o alternativă mai convenabilă și accesibilă la metodele tradiționale pentru persoanele care nu participă în mod obișnuit la programe de screening.
NHS ia în considerare acum fezabilitatea extinderii acestei inițiative în toată țara. În prezent, se află în desfășurare și studiul HPValidate, care evaluează dacă autorecoltarea are o precizie la fel de mare ca testarea HPV prin metodele standard.
Între timp, importanța participării regulate la screeningul cervical rămâne importantă. Inovațiile precum auto-testarea ne aduc mai aproape de eradicarea cancerului de col uterin, dar metodele existente de screening rămân esențiale.
Oferind alegere și conveniență, auto-testarea are potențialul de a revoluționa screeningul cancerului de col uterin, asigurându-se că mai multe femei sunt protejate de acest cancer evitabil. Integrarea unor astfel de abordări inovatoare în cadrul NHS ar putea marca un pas semnificativ înainte în sănătatea publică, salvând în cele din urmă nenumărate vieți.