Site icon Raportul de gardă

Telemedicina, un instrument vital în combaterea pandemiei COVID-19. Care sunt soluțiile implementate în România?

Efectuarea unei examinări fizice, conexiunea inter-umană, identificarea unor indicii non-verbale și transmiterea empatiei au reprezentat esența relației medic-pacient dintotdeauna. Pandemia COVID-19 cu care se confruntă omenirea accelerează trecerea la un nou model de asistență medicală, livrată de la distanță, care cuprinde beneficiile tehnologiilor digitale și de date. Astfel, într-o perioadă în care distanțarea socială se numără printre măsurile majore utilizate pentru combaterea pandemiei COVID-19, telemedicina se evidențiază ca tehnologie cheie pentru comunicații sigure și eficiente.

Organizația Mondială a Sănătății a menționat telemedicina printre serviciile esențiale în „consolidarea răspunsului sistemelor de sănătate la pandemia COVID-19”. Conform unei noi politici OMS, în cadrul acțiunii de optimizare a furnizării serviciilor de sănătate, telemedicina ar trebui să fie unul dintre modelele alternative pentru serviciile clinice și sprijinul decizional clinic.

Prevederi referitoare la serviciile de telemedicină, extrase din HG 252/30 martie 2020, publicată în Monitorul Oficial 266/31 martie 2020

Executivul a aprobat Hotărârea de Guvern care cuprinde o serie de măsuri în domeniul sănătății pe perioada instituirii stării de urgență pe teritoriul României. Propunerile specialiștilor din domeniul medical și ale pacienților au fost analizate și implementate în Hotărârea de Guvern, în scopul asigurării accesului la servicii medicale în condiții de siguranță pentru medici și pacienți, prin limitarea deplasărilor și interacțiunii cu alte persoane.

În articolul 12 al Hotărârii de Guvern sunt menționate câteva prevederi referitoare la posibilitatea acordării de consultații la distanță, dar și transmiterea documentelor medicale prin mijloace digitale:

Citiți comunicatul de presă emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

De asemenea, accesați hotărârea integrală.

În acest context, Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie, for reprezentativ al medicilor din familie din România, face o serie de recomandări cabinetelor de medicina familiei, pe durata stării de urgenţă. Astfel, referitor la consultația la distanță, câteva dintre recomandări sunt următoarele:

Pentru toate recomandările privind consultațiile la distanță, accesați documentul integral.

Pe perioada stării de urgență, medicii de familie și medicii de specialitate din ambulatoriul clinic pot acorda consultații la distanță, care pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea într-un număr maxim de 8 consultații/oră. Sursa: Pexels

Ce este telemedicina?

Telemedicina reprezintă furnizarea de la distanță a serviciilor de asistență medicală, bazată pe utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor, în situații în care cadrul medical și pacientul (sau două cadre medicale) se află în locații diferite. Aceasta presupune transmiterea în siguranță a datelor și informațiilor medicale, sub formă de text, sunet, imagine sau în alte formate necesare pentru prevenirea, diagnosticarea, tratarea și urmărirea pacienților.

Telemedicina cuprinde o mare varietate de servicii, printre cele mai des menționate numărându-se teleconsultația, telemonitorizarea, teleradiologia (transmiterea electronică a imaginilor radiografice dintr-o locație geografică în alta, în scopul interpretării și ulterior al consultației) și nu numai. Printre alte posibile servicii se numără centrele de apel/centrele de informare online pentru pacienți, consultațiile la distanță/e-vizitele sau videoconferințele între cadre medicale. De asemenea, servicii de telemedicină pot fi considerate și portalurile de informații din domeniul sănătății, fișele medicale electronice, dar și transmiterea pe cale electronică a rețetelor și trimiterilor (e-rețete, e-trimiteri).

Beneficiile telemedicinei în combaterea pandemiei COVID-19

Telemedicina poate contribui la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor, atât pacienți cât și cadre medicale, oferind în același timp posibilitatea de a răspunde provocărilor cu care se confruntă sistemele de sănătate. Aceasta poate înlesni accesul la tratament specializat în zone unde nu există suficienți specialiști sau unde accesul la serviciile medicale se face cu dificultate. Telemonitorizarea poate îmbunătăți calitatea vieții pacienților cu boli cronice și a persoanelor în vârstă, care necesită monitorizare permanentă, reducând frecvența vizitelor la medic și numărul de internări în spital. Serviciile de tipul teleradiologiei și al teleconsultațiilor pot contribui la scurtarea listelor de așteptare, pot optimiza utilizarea resurselor și pot ajuta la creșterea productivității.

Telemedicina nu este doar o opţiune comodă şi rapidă de acces la serviciile medicale, ci și o adevărată necesitate în contextul actual, în care deplasările şi interacţiunile umane trebuie minimizate cât mai mult pentru limitarea răspândirii epidemiei cauzate de coronavirus. Asistența medicală la distanță reprezintă o parte importantă a răspunsului global la pandemia COVID-19, grăbind procesul de utilizare a tehnologiilor digitale în practica medicală.

Deoarece numărul cazuri de infectare cu noul coronavirus SARS-CoV-2 este în continuă creștere la nivel mondial, eforturile autorităților se concentrează pe contracararea presiunii asupra spitalelor, care este din ce în ce mai ridicată. Țările Uniunii Europene prezintă deficiențe de profesioniști din domeniul sănătății, împreună cu o calitate inegală și dezechilibre în ceea ce privește accesul la servicii de asistență medicală. Cel mai mare risc de infecție îl au profesioniștii din domeniul sănătății aflați în prima linie de răspuns la pandemia COVID-19. Astfel, până la data de 3 aprilie 2020, România are aproape 500 de cazuri de cadre medicale infectate cu noul coronavirus. Telemedicina poate contribui la diminuarea acestui risc prin reducerea la minimum a interacțiunilor față în față, în cazurile în care efectuarea consultațiilor medicale la distanță este posibilă.

Contribuind la respectarea măsurilor de distanțare socială, telemedicina poate influența direct fenomenul de aplatizare a curbei epidemice, asociat cu diminuarea cererii asupra sistemelor de sănătate din întreaga lume, încetinind transmiterea și răspândind incidența pe o perioadă mai lungă de timp. Acest fenomen a pornit de la un model epidemiologic publicat în The Lancet și popularizat pentru fi integrat în strategiile de sănătate folosite de fiecare țară.

Telemonitorizarea poate îmbunătăți calitatea vieții pacienților cu boli cronice și a persoanelor în vârstă, care necesită monitorizare permanentă, reducând frecvența vizitelor la medic și numărul de internări în spital. Sursa: freepik

Cazurile în care telemedicina poate fi utilizată în cazul infecției cu noul coronavirus SARS-CoV-2 includ:

Provocările asociate dezvoltării telemedicinei

Integrarea acestor noi tipuri de servicii în sistemele de sănătate reprezintă o misiune plină de provocări. Atât necesitatea, cât și acceptarea socială există, iar tehnologia este disponibilă și se îmbunătățește constant. Totuși, în ciuda aprobărilor din ultima perioadă, asistența medicală la distanță mai are de înfruntat multe obstacole, printre care putem menționa:

Într-o perioadă în care distanțarea socială se numără printre măsurile majore utilizate pentru combaterea pandemiei COVID-19, telemedicina se evidențiază ca tehnologie cheie pentru comunicații sigure și eficiente. Sursa: freepik

Implementarea soluțiilor de telemedicină în România

Ca răspuns la nevoile pacienților în contextul măsurilor de securitate anunțate de autorități pentru combaterea pandemiei COVID-19, o serie de operatori au anunțat servicii de telemedicină la nivelul României:

Notă: această listă nu este exhaustivă, fiind actualizată constant.

Un ghid rapid pentru evaluarea pacienților prin apel telefonic sau video

Asociația Medicilor de Familie București-Ilfov a adaptat un algoritm pentru consultațiile la distanță a pacienților cu COVID-19 destinat medicilor de familie, elaborat de Dr. Trisha Greenhalgh, profesor la Universitatea Oxford, și publicat de British Medical Journal.

Infografic. Algoritm de consultații la distanță pentru pacienții cu COVID-19 destinat medicilor de familie, publicat în BMJ și adaptat în limba română de AMFB.

Deși a apărut încă din anii 1960, când NASA o folosea pentru monitorizarea stării de sănătate a astronauților trimiși în spațiu, și s-a dezvoltat constant odată cu progresul tehnologic, telemedicina nu a devenit încă un element principal al practicii medicale. Din păcate, telemedicina nu este în totalitate o soluție pentru criza actuală, dar are toate șansele să devină una dintre „consecințele” de durată a acestei pandemii. Este foarte posibil ca practicile sociale și medicale efectuate ca răspuns la infecția globală cu noul coronavirus să rămână în vigoare mult timp după ce criza va lua sfârșit. Telemedicina nu poate înlocui o examinare medicală clasică, dar poate juca rolul unei consultații medicale preliminare, având multiple beneficii atât pentru pacient, cât și pentru profesioniștii din domeniul sănătății.

Citește și:

Exit mobile version