Canalul Youtube Raportul de gardă
Rolul educației pentru sănătate în medicina personlizată

Cum poate fi îmbunătățită relația medic-pacient cu hepatită

mm
18 dec. 2017
1707 Views

Relația dintre medic și pacient este esențială în tratamentul hepatitei, deoarece pe acest fond se va clădi abordarea terapeutică a bolii. Din acest motiv, Asociația Pacienților cu Afecțiuni Hepatice din România (APAH-RO) împreună cu psihologul Cerasela Libeg au elaborat un set de recomandări pentru medici și pacienți cu scopul de a eficientiza această relație.

Un principal element care trebuie luat în considerare atunci când vine vorba despre relația medic-pacient este încrederea pe care pacientul o are în medicul său. Este foarte important ca acesta să poată colabora strâns cu cadrul medical, să îi pună întrebări și să poată purta discuții libere. Acest lucru va ajuta mult pacientul, generându-i o stare de spirit relaxată, lipsită de stres.

„Primul sfat pe care îl dau unui pacient cu hepatită este să-şi găsească un medic cu care să interacţioneze bine, cu care să se potrivească. Din experienţa personală, ştiu cât este de important să ai încredere în medicul tău, să îi poţi pune orice întrebare şi să te consulţi pe toate variantele” – afirmă Marinela Debu, preşedinte APAH-RO

Un alt factor foarte important în caracterizarea relației medic-pacient este detalierea corectă și completă a tuturor simptomelor sau problemelor pe care le resimte pacientul. Numai cunoscând toate detaliile, medicul va putea forma conexiuni și oferi soluții corespunzătoare. Ulterior, medicul va trebui să se asigure că pacientul a înțeles tot ce i s-a recomandat și că va respecta tratamentul, în cazul în care se impune unul.

„Afecţiunile hepatice atrag după sine şi alte probleme în afara celor fizice: depresie, anxietate, stigmatizare şi exludere socială. Toate acestea îi transformă pe pacienţi într-o categorie extrem de vulnerabilă. În aceste cazuri este esenţială relaţia dintre pacient şi medic” – a declarat psihologul Cerasela Libeg

Cum trebuie să se pregătească un pacient pentru consultație?

  • Să-şi stabilească exact scopul vizitei la medic. Scopul trebuie formulat în termeni realişti – de exemplu, definirea exactă a  bolii pe care o are, circumscrierea ei într-un spectru de boli (ce tip de hepatită) şi analiza funcţională a acesteia.
  • Așteptările să fie raţionale. A nu se aştepta soluţii miraculoase sau asigurări absolute de evoluţie favorabilă şi liniară.  Aşteptările adecvate vor creşte toleranţa lor la durere, disconfort, recăderi.
  • Simptomele şi posibilele cauze să fie prezentate cu cât mai mare acuratețe. Este importantă precizarea oricărui simptom (caracteristici, de cînd se manifestă etc.)  care poate fi relevant pentru diagnostic. Explicaţiile nu trebuie, însă, să fie încărcate cu date care nu au legătură cu boala.
  • Să întrebe ce  îl frământă în legătură cu boala. Ambiguitatea duce la un stress suplimentar, împovărător, de care poate scăpa discutând deschis cu medicul.
  • Să aibă documentele medicale emise de specialişti (alte tratamente, intervenţii chirurgicale, vaccinuri, scrisori medicale, tratamente etc.). Comorbidităţile, dar şi evoluţia bolii pot fi uşor evidenţiate aşa, iar medicul va analiza mai repede şi mai  adecvat cazul.
  • Să fie însoţit sau să înregistreze discuţia. Pentru a nu pierde din vedere nimic din ceea ce medicul explică sau prescrie, este indicat ca pacientul să fie însoţit de un apropiat care să noteze explicaţiile şi recomandările sau, cu permisiunea medicului, să înregistreze discuţia.
  • Să refuze ceea ce consideră că nu este adecvat pentru el. Pacientul poate refuza ceea ce i se pare nepotrivit, terapiile faţă de care are rezerve. Medicul propune demersul terapeutic, dar acceptarea acestuia aparţine pacientului, printr-o decizie asumată.
  • Să aibă o atitudine pozitivă, sinceră şi de colaborare. În fond, cel care are de câştigat este pacientul, care trebuie să devină parte a propriului tratament.
  • Să discute despre problemele emoţionale. Este important să îşi exprime îngrijorările, nesiguranţa, dezamăgirea sau teama. Problematica psiho-emoţională poate complica evoluţia bolii, dacă nu este corect abordată.

Ce trebuie să urmărească medicul în relaţia sa cu pacientul?

  • Să se asigure că pacientul a înţeles recomandările sale şi le acceptă. Buna definire a problemelor determină înţelegerea sensului soluţiilor terapeutice propuse. Simpla lor enumerare şi explicare nu denotă şi asumarea acestor soluţii.
  • Să răspundă la întrebările pacientului. Să îl încurajeze să discute despre ceea ce i se pare neclar. Clarificările crează siguranţă şi generează sentimentul de control al situaţiei.
  • Să pună în perspectivă boala şi să ofere o imagine realistă a posibilităţilor de evoluţie. Să accentueze importanţa implicării bolnavului în propria recuperare şi în asigurarea, cât mai mult posibil, a unei vieţi de calitate superioară.
  • Să  nu renunţe la rigoare şi adevăr ştiinţific. Medicul trebuie să  recomande  metode de diagnostic şi tratament validate ştiinţific.
  • Să motiveze pacientul. Să fie cooperant şi empatic, motivînd pacientul să manifeste  aderenţa la tratament.
  • Să prezinte disponibilitatea de comunicare şi altfel decât faţă în faţă. Posibilităţile de comunicare alternativă vor genera siguranţă şi încredere pentru pentru pacient, în controlarea situaţiilor critice.

Alte articole care centrează problema hepatitei și încercarea de a o elimina până în anul 2030, se pot găsi accesând secțiunea Eliminarea Hepatitei C.

Sursă imagine: worldhepatitisday.com

Leave a Comment

Your email address will not be published.