STUDIU. Peste 80% dintre adulții americani pierd ore de somn noaptea din cauza vizionării de seriale

  • Health literacy



Somnul este unul dintre „cei trei piloni” ai sănătății, alături de o bună nutriție și exerciții fizice regulate. Problemele de somn pot agrava problemele adesea asociate cu alte afecțiuni medicale sau psihiatrice, cum ar fi oboseala, dificultățile de concentrare, depresia, anxietatea sau lipsa de energie. Specialiștii recomandă 7 ore de somn pentru adulți.

Un sondaj realizat de American Academy of Sleep Medicine – AASM (Academia Americană de Medicina Somnului) aduce în atenția publicului următoarea concluzie: adulții americani ratează orele de somn pentru că stau până târziu noaptea pentru a viziona emisiuni de televiziune sau evenimente sportive, joacă jocuri video și citesc.

abonare

Dintre cei 2000 de adulți chestionați, 88% au recunoscut că și-au pierdut orele de somn pentru că au rămas până târziu „binge-watching” (un termen care se referă la vizionarea în succesiune rapidă) mai multe episoade ale unei emisiuni de televiziune sau a unor seriale streaming (care nu necesită descărcarea pe computerul propriu și pot fi vizionate în timp real pe platforme dedicate, precum Netflix). Acest procent a crescut până la 95% pentru respondenții cu vârste cuprinse între 18 și 44 de ani.

Urmărirea de emisiuni
Sursa foto: pixabay.com

Jumătate dintre respondenți au raportat că au sărit peste ora de somn deoarece jucau jocuri video și aproape 60% au rămas treji până târziu pentru a viziona evenimente sportive. Acest comportament din urmă a înregistrat un procent mai mare în rândul respondenților de sex masculin.

Cu toate acestea, majoritatea respondenților au clasat somnul pe locul doi ca importanță în topul personal, imediat după familie.

„Este încurajator că americanii consideră somnul foarte important, dar alegerea de a prioritiza diverse activități de divertisment noaptea, în loc de somn, are implicații grave. Somnul este esențial pentru sănătate, bunăstare, iar somnul insuficient cronic poate duce la un risc crescut de probleme de sănătate, tulburări de comportament și accidente rutiere. Numărul tentațiilor digitale a crescut și suntem bombardați cu mesaje sociale care sugerează că trebuie să ținem pasul cu aceste emisiuni, așa că întrebarea este cum urmărirea lor ne afectează somnul”, a declarat președintele AASM, Dr. Kelly A. Carden.

Ideea de la care a pornit studiul a fost identificarea activităților de divertisment televizat preferate ale americanilor și modul în care acestea le afectează somnul. Sondajul a avut loc în septembrie 2019, iar participanții au fost întrebați unde se încadrează somnul în prioritățile lor de viață, precum și ce activități i-au menținut treji.

Răspunsurile au fost următoarele:

  • Toți respondenții au pus familia pe primul loc în top.
  • Majoritatea respondenților au clasat somnul ca fiind a doua prioritate pentru ei;
  • Majoritatea bărbaților au clasat pe locul 3, locul de muncă, iar femeile, nutriția și dieta;
  • Divertismentul, pe de altă parte, a fost clasat drept cea mai puțin importantă prioritate pentru majoritatea grupurilor, cu excepția celor care aveau vârsta de cel puțin 65 de ani – aceștia au clasat divertismentul ca fiind a cincea prioritate.

Mulți participanți care au rămas treji după ora de culcare au fost deranjați de propriul comportament, aproape un sfert (24%) raportând că se simt „frustrați”, urmați de 13% care s-au simțit „vinovați”. În general, tinerii au raportat cel mai înalt nivel de frustrare, comparativ cu persoanele în vârstă:

  • Generația Z (vârsta 18 – 24 ani): 32%
  • Generația Y (Milenialii) (vârsta 22 – 38 ani): 30%
  • Generația X (vârsta 39 – 54 de ani): 24%
  • Baby Boomers (55 – 73 ani): 16%
  • Generația silențioasă (vârsta ≥ 75): 10%
Jocuri video
50% dintre respondenți au pierdut orele de somn jucând jocuri video. Sursa foto: pixabay.com

Jocurile video au fost un alt motiv pentru care respondenții au stat treji, jumătate dintre ei raportând pierderea somnului jucând jocuri video. S-au constatat diferențe de sex și vârstă, bărbații fiind mai predispuși decât femeile și generația Z mai probabil decât cei din alte grupe de vârstă să se angajeze în jocuri noaptea târziu.

Femeile au avut o probabilitate mai mare de a rămâne până târziu pentru a termina o carte (71% față de 61%), iar tinerii între 25 și 44 de ani au avut cele mai mari probabilități de a nu dormi din cauza lecturii.

„Somnul ajută creierul să funcționeze, permițându-i să formeze noi legături neuronale și să păstreze informațiile într-un mod mai bun și știm că deficitul de somn poate afecta creierul și poate duce la probleme în timpul zilei, motiv pentru care AASM a fost atât de îngrijorat de statisticile pe care le-am găsit în aceste sondaje”, a spus Dr. Fariha Abbasi-Feinberg, membru AASM.

Citește și: