#ASCO2017: Larotrectinib – singurul tratament selectiv împotriva fuziunii TRK

• Medicina personalizată

Un studiu prezentat la #ASCO2017 a arătat că pacienții bolnavi de cancer care prezintă anomalia fuziunii TRK pot beneficia de un tratament oral, indiferent de vârstă. Fuziunea TRK reprezintă o anomalie prin care gena TRK (tropomyosin receptor kinase – kinaza receptorului pentru tropomiozină) dintr-o celulă canceroasă fuzionează cu una dintre celelalte gene. Există multe tratamente experimentale care blochează TRK împreună cu alte proteine, însă larotrectinib este singurul inhibitor de proteine fuzionate TRK care le blochează selectiv.

Structură larotrectinib

“Fuziunea TRK este rară, dar apare în diferite tipuri de cancer. De fapt, în acest moment este greu de găsit un tip de cancer în care să nu fie existentă fuziuna TRK”, spune Dr. David Hyman, conducătorul studiului.

La studiu au participat 55 de pacienți cu fuziune TRK, aflați în stadii avansate ale bolii, suferind de cancer de colon, plămân, pancreatic, a glandei tiroide și salivare, etc. După ce datele studiului vor fi aprobate de FDA (Food and Drug Administration), larotrectinib ar putea deveni prima terapie care să fie dezvoltată simultan la adulți și copii. De asemenea, aceasta ar indica o definiție moleculară a cancerului care să contrazică toate tipurile cunoscute ale bolii.

Dintre cei 55 de pacienți cu 17 tipuri diferite de cancer, 38 au răspuns pozitiv la tratament. După 12 luni de terapie, 79% nu au mai avut niciun progres, cea mai lungă perioadă în care un pacient a răspuns la tratament fiind de 25 de luni. Efectele adeverse au inclus oboseală și ușoare amețeli, însă niciun pacient nu a oprit terapia din cauza acestora.

“Deoarece larotrectinib a fost dezvoltat să atace numai TRK, a fost tolerat foarte bine și nu provoacă multe dintre efectele adverse asociate cu chimioterapia”, adaugă Dr.Hyman.

În contiuare, cercetătorii au indentificat modul în care organismul se poate opune larotrectinibului.