Canalul Youtube Raportul de gardă
Rolul educației pentru sănătate în medicina personlizată

Hipercolesterolemia. Ce rol are activitatea fizică în scăderea colesterolului?

mm
01 oct. 2017
2555 Views

Activitatea fizică regulată este una dintre cele mai bune metode de a preveni afecțiunile cardiovasculare și o valoare ridicată a colesterolului. Dar, odată ce o persoană suferă deja de hipercolesterolemie, poate sportul să reducă nivelul de colesterol din organism?

Bolile cardiovasculare sunt reprezintă sunt printre cele mai răspândite și mortale afecțiuni la nivel mondial, fiind responsabile pentru 2,6 milioane de decese anual, la nivel mondial. Printre principalii factori de risc care duc la instalarea afecțiunilor cardiovasculare se numără sedentarismul, obezitatea și un nivel crescut al colesterolului.

Relația dintre sport și colesterol

Deși activitatea fizică nu are un impact direct asupra valorii colesterolului, acesta poate ajuta corpul în mod indirect. Efortul fizic previne obezitatea și sedentarismul, factori strâns legați de hipercolesterolemie. Mai mult, potrivit webmd.com și cholesterolguardian.com, multiple studii au asociat activitatea fizică regulată cu un nivel mai scăzut de LDL (colesterol rău) și unul mai ridicat de HDL (colesterol bun). Puteți citi despre diferența dintre colesterolul bun și cel rău în acest articol.

Așadar activitatea fizică, alături de o dietă echilibrată, poate preveni hipercolesterolemia și poate reduce riscul de instalare a unei boli cardiovasculare.

Cele mai potrivite sporturi pentru reducerea nivelului de colesterol

În cadrul unui studiu publicat pe siteul National Center for Biotechnology Information, o echipă de cercetători a testat efectele a diferite sporturi asupra nivelului de colesterol al participanților.  Rezultatele cercetării au arătat că activitățile fizice de tip cardio și aerobic au avut cel mai mare impact asupra nivelului de colesterol. Sporturile care necesită un nivel ridicat de efort fizic susținut (alergatul, înotul și ciclismul) par a fi cele mai potrivite pentru combaterea hipercoleterolemiei. Alte activități fizice precum mersul, aerobicul și ridicarea greutăților pot fi de asemenea benefice dacă sunt practicate zilnic, în sesiuni de peste 30 de minute.

Cât de mult sport este suficient

Frecvența și intensitatea sportivă reprezintă este un subiect intens dezbătut în comunitatea medicală. Organizația Mondială a Sănătății recomandă 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână pentru menținerea sănătății adulților (18-64 ani). Totuși, pentru combaterea hipercolesterolemiei, lucrurile sunt puțin mai complicate.

Potrivit unei cercetări efectuate de prof. Len Kravitz, Chantal A. Vella și Jeffrey M. Janot, de la Universitatea din New Mexico, pentru a se observa o creștere în nivelul de HDL (colesterol bun), bărbații trebuie să facă exerciții fizice la cel puțin 75% din ritmul cardiac maxim, de trei ori pe săptămână, timp de 12 săptămâni. Potrivit cercetării, efortul fizic intens este mai benefic pentru bărbați în ceea ce privește ridicarea nivelului de colesterol bun.

Spre deosebire de bărbați, cercetarea UNM a arătat că în cazul femeilor nu există o diferență semnificativă între beneficiile activității fizice moderate și beneficiile activitității fizice intense. Femeile care au mers 4,8 km/zi, timp de 24 de săptămâni, au avut cele mai bune rezultate în ceea ce privește nivelul de colesterol HDL. Excepție fac femeile aflate la menopauză, pentru care sunt recomandate activități fizice la 80-90% din ritmul cardiac maxim, timp de 9-12 luni, pentru a se observa o creștere semnificativă în nivelul de HDL.

Așadar, sportul este un element cheie în combaterea colesterolului și a instalării bolilor cardiovasculare, în general. Pentru persoanele cu un nivel normal de colesterol, 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână sunt suficiente pentru a preveni obezitatea și hipercolesterolemia. Pe de altă parte, pentru persoanele cu un nivel al colesterolului ridicat, se recomandă un efort fizic intens, susținut, pentru a atinge greutatea normală și pentru a stimula secreția de HDL.

Aici puteți afla mai multe informații despre colesterol și rolul jucat de acesta în bolile cardiovasculare.

Leave a Comment

Your email address will not be published.