#ASCO24. Un navigator de pacienți bazat pe AI a dublat participarea la screening pentru cancerul colorectal

  • Medicina digitală
  • Oncologie



Conform unui studiu prezentat cu ocazia Întâlnirii Anuale a Societății Americane de Oncologie Clinică 2024 (#ASCO24), MyEleanor AI, un sistem conversațional bazat pe inteligență artificială, a îmbunătățit considerabil rata de participare la screening pentru cancerul colorectal (prin colonoscopie) în rândul populațiilor din comunități defavorizate. Navigatorul de pacienți a putut mobiliza persoanele care au evitat să onoreze programarea pentru o colonoscopie de rutină, crescând rata de participare de la 10% la 19%.

Nu numai că a putut determina un număr semnificativ de persoane în a urma programarea pentru screeningul cancerului colorectal, ci a identificat și o serie de bariere și provocări întâmpinate de pacienți în momentul în care sunt puși în fața deciziei de a participa la colonoscopie. Rezultatele studiului subliniază avantajele pe care un astfel de navigator bazat pe inteligență artificială le poate avea în comunicarea și ghidarea pacienților, precum și în creșterea ratelor de participare la screening.

abonare

Studiul a implicat 2.400 de pacienți din sistemul Montefiore Einstein Comprehensive Cancer Center care au omis să se prezinte la programarea pe care o aveau pentru colonoscopie. Navigatorul de pacienți AI a purtat conversații personalizate cu fiecare persoană în parte, abordând aspecte precum: ce anume i-a împiedicat să participe la programarea anterioară, reprogramarea vizitei medicale în funcție de nevoile pacientului și transmiterea de notificări pe toată perioada până la data stabilită.

Mai mult de jumătate din totalul participanților (57%) au ales să converseze la telefon cu MyEleanor AI, unele interacțiuni durând chiar și 9 minute. Dintre aceștia, 58% au ales să fie transferați către un cadru specializat pentru a putea reprograma vizita medicală, iar 25% dintre aceștia au mers până la capăt cu realizarea colonoscopiei.

#ASCO2024. Un navigator de pacienți bazat pe AI a dublat rata de participare la screening pentru cancerul colorectal, în comunitățile defavorizate

„Marea majoritate a pacienților provin din comunități de culoare sau din locuințe cu venituri mici, mulți fiind născuți în afara Statelor Unite ale Americii. Este esențial să identificăm metode eficiente prin care să optimizăm îngrijirea pacienților fără să punem o povară suplimentară pe sistem sau pe personalul medical. Studiul nostru demonstrează potențialul unui navigator virtual AI care să promoveze engagement-ul pacienților cu serviciile de screening, în rândul populațiilor defavorizate care experimentează o povară a cancerului disproporționată, din punct de vedere al mortalității și morbidității (persoanele de culoare au o incidență crescută cu 20% de a dezvolta cancer colorectal și risc cu 40% mai mare de a deceda din cauza acestei afecțiuni)” – a afirmat Dr. Alyson Moadel, Montefiore Einstein Comprehensive Cancer Center.

În ceea ce privește provocările și limitările întâmpinate de persoanele care au ales să nu se prezinte la screening-ul inițial, cele mai comune bariere au fost:

  • transportul până la spital/centru (38%),
  • nu înțelegeau de ce anume au nevoie de o astfel de procedură (36%), timpul (36%),
  • medicul nu i-a îndemnat niciodată să facă asta (33%),
  • neîncrederea în cadrele medicale (32%),
  • îngrijorări cu privire la rezultat (28%)
  • și costurile (27%).

Dialogul pe care navigatorul AI l-a urmat cu pacienții a început așa: „Sunt Eleanor, asistentul automat al echipei tale de la Montefiore. Te sun astăzi deoarece am observat că ai ratat cea mai recentă programare la colonoscopie și aș dori să te ajut să o reprogramezi la finalul acestui apel.”

Înainte de a fi implementat sistemul MyEleanor AI, în 2022, la centrul din Montefiore, dintr-un total de 3.276 pacienți programați pentru screening de cancer colorectal, 59% și-au anulat programarea sau nu s-au prezentat direct. Numai 21% din totalul persoanelor au urmat procedura până la capăt.

Următorii pași în dezvoltarea și actualizarea navigatorului de pacienți AI constau în identificarea satisfacției pacienților în urma interacțiunii cu serviciile medicale și a altor parametri relevanți care ar putea duce la îmbunătățirea sistemului, determinarea costurilor care ar putea fi salvate prin implementarea unui astfel de sistem, precum și testarea sistemului și în alte programe de screening, precum screeningul pentru cancerul de sân sau pentru cel pulmonar.

Citește și: