Analiză OMS: Activitatea fizică regulată îmbunătățește performanța academică a copiilor și adolescenților




Activitatea fizică are nu numai beneficii pentru sănătate, contribuind la dezvoltarea fizică, mentală și emoțională a unui copil, ci îi aduce și beneficii sociale și academice. De-a lungul copilăriei și adolescenței, activitatea fizică este necesară pentru dezvoltarea abilităților motorii de bază, precum și dezvoltarea musculo-scheletală. Activitatea fizică este, de asemenea, inclusă în Convenția Națiunilor Unite cu privire la drepturile copilului.

Cu toate acestea, în prezent, deși în țările din regiunea europeană OMS copiii și adolescenții cu vârste cuprinse între 5 și 17 ani își petrec aproape două treimi din timp la școală, acesta este distribuit în activități sedentare, și doar 5% din timp este ocupat de activitate fizică.

abonare

Activitatea fizică regulată, mai multe ore de educație fizică sau ore petrecute în mod activ, nu doar că protejează sănătatea școlarilor, ci și îmbunătățesc performanța academică. Concluzia aparține unei analize de tip umbrelă efectuată de Organizația Mondială a Sănătății. Inițiativa Physical Activity and Academic Achievement (Activitatea fizică și performanța școlară) este parte din eforturile OMS de a oferi copiilor și persoanelor tinere cel puțin o oră de activitate fizică, moderată spre intensă, zilnic.

„Activitatea fizică este benefică pentru dezvoltarea abilităților cognitive, motorii și sociale, precum și pentru o bună sănătate metabolică și musculo-scheletală. Există, de asemenea, un efect de îmbunătățire a performanței academice”, a declarat Stephen Whiting, ofițer în cadrul Oficiului european pentru prevenirea și controlul bolilor netransmisibile (NCD) al OMS și unul dintre autorii Umbrella Review of Physical Activity and Academic Achievement.

Nivelul de activitate fizică în școli poate fi crescut în mai multe moduri. Cea mai utilizată practică sunt orele de educație fizică, care face parte din programa școlară în toate statele membre UE. Cu toate acestea, numărul de ore de educație fizică oferite, indiferent dacă obligatoriu sau opțional, și calitatea lor, variază foarte mult între țări.

Acțiuni cheie recomandate de OMS, bazate pe observații:

  • Educarea cadrelor didactice pentru a promova activitatea fizică;
  • Crearea și furnizarea de materiale și spații propice procesului de creație;
  • Încurajarea inovației și spiritului inovator;
  • Parteneriate cu organizațiile din comunitate;
  • Asigurarea unui mediu sigur pentru naveta activă a copiilor – astfel încât părinții să nu îi mai conducă la școală sau copiii să folosească transportul în comun.

Timpul petrecut jucându-te este timp petrecut învățând

Școlile oferă copiilor oportunitatea perfectă de a atinge nivelurile recomandate de activitate fizică zilnică. Cu toate acestea, tendința este ca tot mai multe activități și ore să fie sedentare, iar dorința de rezultate bune la testele de discipline academice a îndepărtat accentul de pe educația fizică și activitățile sportive la școală. Însă acestea nu ar trebui privite ca fiind două direcții separate, conform autorilor studiului.

„Abordarea tradițională a școlii a fost – în interior pentru activitatea de învățare, în aer liber pentru joacă, dar sistemele de educație din întreaga lume încep să realizeze impactul în aer liber asupra învățării”, a declarat Alex Harrison, profesor și coordonator la Școala Internațională Britanică din Praga, Republica Cehă.

El a explicat că este vorba despre „mai mult decât a avea un loc unde să te dezlănțui înainte de a te întoarce la treaba serioasă a învățării”. Când copiii se joacă în aer liber, petrec un timp de învățare autocoordonată. Pe de altă parte, în clasă, ei învață, dar activitatea este coordonată de cadrul didactic. Această rupere de ritm este benefică pentru concentrarea copiilor.

Studiul de tip umbrelă al OMS (o sumarizare a metaanalizelor și recenziilor sistematice) s-a concentrat pe modul în care activitatea fizică afectează rezultatele academice la nivel mondial.

Activitățile informative alaturi de cele practice determina modificarea comportamentului alimentar la copii
Instruirea profesorilor, urmată de educația desfășurată în sălile de clasă, activități educaționale și sprijin emoțional – aceștia sunt factorii care îmbunătățesc stilul de viață, atât în cazul studenților, cât și al profesorilor, conform unui studiu prezentat în cadrul Congresului European de Cardiologie 2019.

Interpretarea observațiilor

Conform Stephen Whiting, este dificil să măsori impactul direct al activității fizice asupra rezultatelor academice la copii, deoarece poate fi influențat de mulți factori diferiți: fiziologici, cognitivi, sociali și de mediu – „Dar dovezile pe care le-am analizat sunt convingătoare și oferă o cale de urmat pentru ca autoritățile școlare să ia măsuri în acest sens”.

În completare, profesorul Alex Harrison a declarat că dincolo de aceste observații, este vorba despre „a permite pur și simplu copiilor să se comporte după propria lor natură”.

„Un coleg mi-a atras atenția cândva la faptul că copiii merg rareori undeva. În schimb, ei saltă, sar, aleargă și combină mișcări, adesea cu brațele care se învârt în mod neregulat. Când copiii sunt implicați în învățarea autodirecționată, urmăriți-i, sunt mereu în mișcare. Există întotdeauna un aspect fizic. De ce? Activitatea fizică este specifică pentru copii. Încercarea de a o separa de dezvoltarea academică este inutilă; cele două sunt legate în mod indisolubil”.

Școlile sunt recunoscute pe scară largă ca fiind medii importante pentru promovarea activității fizice în rândul tinerilor. Marea majoritate a copiilor și adolescenților își petrec cele mai multe ore din zi la școală, deci este esențial să li se ofere oportunități ample pentru a fi activi fizic, să atingă nivelul recomandat de 60 de minute/zi, conform Raportului privind promovarea activității fizice în sectorul educațional 2018. Anii petrecuți la școală reprezintă perioada din viață în care tinerii capătă abilitățile, cunoștințele și obiceiurile pe care le vor folosi de-a lungul întregii vieți.

Conform Strategiei de activitate fizică 2016-2025 a OMS, activitatea fizică este una dintre cele mai elementare funcții umane și reprezintă un element de bază în menținerea stării de sănătate pe tot parcursul vieții. Beneficiile includ reducerea riscurilor de boli cardiovasculare, hipertensiune, diabet, anumite forme de cancer etc. În plus, activitatea fizică are efecte pozitive asupra sănătății mintale prin reducerea nivelurilor de stres, anxietate și depresie. Mai mult, este un factor fundamental pentru menținerea unei greutăți corporale sănătoase.

Activități concrete pe baza recomandărilor analizei

Pe măsură ce beneficiile activității fizice sunt acceptate la nivel global, noi modalități de atingere a nivelurilor recomandate de OMS sunt testate în toată Europa. Luând în calcul puterea mare pe care modelele, idolii, le au pentru copii, Regatul Unit ia în calcul un plan de prelungire a zilei de școală cu două ore, însă nu pentru activități de învățare sedentară. Susținută de vedete din colectivul sportiv britanic, propunerea urmărește ca timpul suplimentar la școală să fie petrecut făcând sport, actorie, dans și alte activități.

Citește și: