#ESCCongress. Alimentația nesănătoasă în rândul copiilor: informarea ca atare nu este suficientă pentru a schimba comportamentul. Mai trebuie implicarea în activități și sprijin emoțional

  • Health literacy



Instruirea profesorilor urmată de educația desfășurată în sălile de clasă, activități educaționale si sprijin emoțional – aceștia sunt factorii care îmbunătățesc stilul de viață atât în cazul studenților cât și al profesorilor, conform unui studiu prezentat în cadrul Congresului European de Cardiologie 2019.

“Numeroase studii au abordat problematica privind informarea despre sănătate în cadrul școlilor, dar majoritatea s-au concentrat pe activitatea fizică și nutriție, punând mai puțin accent asupra problemelor emoționale cum sunt: stima de sine, depresia și comportamentul alimentar” – a declarat autorul studiului, dr. Carolinne Santin Dal Ri, medic pediatru, Institutul de Cardiologie din Rio Grande do Sul, Porto Algere, Brazilia.

Prin intermediul programului intitulat “Happy Life, Healthy Heart” s-a urmărit însușirea unor cunoștințe și deprinderi în vederea conștientizarii riscurilor cardiovasculare și a importanței modalităților de prevenție a acestora în rândul copiilor și al profesorilor.

abonare

Studiul a constat în selectarea in mod randomizat a zece școli și crearea a două grupuri de lucru – un grup control (cinci școli) și un un alt grup în care se desfășurau activități ce acopereau șapte direcții de interes, din orașul Frederico Westphalen, Brazilia.

Activitățile informative alaturi de cele practice determina modificarea comportamentului alimentar la copii

Activitățile desfășurate acopereau următoarele directii:

  • Factori de risc pentru bolile cardiovasculare în copilărie;
  • Alegerea alimentelor sănătoase;
  • Sănătatea emoțională și calitatea vieții;
  • Schimbarea obiceiurilor nesănătoase prin practici sănătoase;
  • Etichetarea alimentelor;
  • Activitatea fizică;
  • Cunoașterea noțiunilor de sare, zaharuri și grăsimi.

În cadrul proiectului au fost incluși 473 elevi cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani, alături de 32 de profesori. Evaluările de bază au inclus: greutatea, activitatea fizică, înălțimea, aportul de alimente și cunoștințele privind stilul de viață sănătos, în rândul elevilor, și activitatea fizică împreună cu aportul alimentar în cazul profesorilor.

În urma evaluărilor finale au rezultat urmatoarele:

  • Cunoștințele privind alimentația și stilul de viață sănătos s-au îmbunătățit în cazul ambelor grupuri analizate;
  • În cazul grupului în care au fost abordate cele șapte direcții menționate mai sus, 262 elevi (55.4%), s-a remarcat faptul că numai 19,8% dintre elevi au respectat și au pus în aplicare recomandările privind consumul de fast-food și băuturi carbogazoase (p<0.001).
  • Numărul de profesori care au suplimentat activitatile fizice desfășurate a crescut cu 28%.

Copii din ambele grupuri și-au crescut nivelul de cunoștințe privind stilul de viață sănătos. Cu toate acestea, numai cei care au participat la activitățile desfășurate în timpul programul și-au schimbat comportamentul alimentar. Aceste rezultate sugerează faptul ca informația în sine nu aduce îmbunătățiri în ceea ce privește stilul de viață. Deopotrivă, combinarea acestora cu activități și sprijin emotional duce la un rezultat benefic atât pentru copii, cât și pentru profesori.“- a declarat dr Carolinne Santin Dal Ri.

Citește și: