#ESMO18. Rețelele de socializare: sursă importantă BigData pentru cancerul de sân

  • Health literacy



Realitatea din ziua de astăzi este din ce în ce mai concentrată pe rețelele de socializare, acestea reprezentând mediul propice în care oricine se poate face auzit. Twitter este una dintre cele mai mari astfel de platforme din întreaga lume, reprezentând în același timp o sursă vastă de informații, mai mult sau mai puțin relevante, atunci când vine vorba despre problemele de sănătate.

Primul studiu care a urmărit calitatea autorului și conținutul postărilor referitoare la cancerul de sân a concluzionat că un număr crescut de persoane utilizează Twitter pentru a crește gradul de conștientizare a populației asupra acestei boli. 31% dintre postările originale (tweets) au conținut medical, iar dintre acestea, mai bine de 90% pot fi considerate relevante din punct de vedere al informațiilor pe care le transmit.

abonare

Datele provenite din studiu pot veni în ajutorul organizațiilor de advocacy, generând informații în legătură cu poziția pe care o au utilizatorii rețelelor de socializare față de această problemă. Rezultatele au fost dezbătute în cadrul Congresului Societății Europene de Medicină Oncologică (ESMO) din acest an.

„Mulți pacienți pe care îi vedem zilnic folosesc mediul social pentru a căuta informații despre boala pe care o au, deci, în calitate de medici, am dorit să știm ce fel de conținut poate fi găsit la o astfel de căutare. În același timp, volumul de postări de pe Twitter reprezintă o mare arie de date pe care o putem folosi pentru a observa atitudinile și discursurile care vizează cancerul” – afirmă autorul studiului Dr. Rodrigo Sánchez-Bayona, de la Clinica Universidad de Navarra in Pamplona, Spania.

Desfășurarea studiului

Timp de o săptămână au fost colectate informații provenite din postările a mai bine de 6300 de utilizatori Twitter, postări care aveau drept hashtag „#BreastCancer”. Mai mult de jumătate dintre acestea erau originale, însă numai 31% aveau conținut medical.

Pentru realizarea analizei, postările au fost clasificate în funcție de mai multe criterii:

  • Conținut (medical – relevant sau irelevant – și non-medical);
  • Profilul utilizatorului (conturi private sau instituții publice);
  • Scopul postării (experiența pacientului, publicitate, conținut științific, strângere de fonduri);
  • Atitudinea transmisă (s-a urmărit identificare oricărei atitudini de stigmatizare în legătură cu subiectul cancer)

Ulterior, postările au fost împărțite în mai multe subgrupe vizând diagnosticul, tratamentul, prognosticul sau prevenția.

Majoritatea conținutului vehiculat urmărea fie să crească gradul de conștientizare asupra cancerului de sân, fie să sublinieze importanța unui stil de viață adecvat. 60% dintre postări au provenit din partea conturilor private, restul de 40% aparținând instituțiilor publice. 30,7% dintre tweet-uri aveau la bază experiența pacienților, iar cel mai comun subiect (44,5%) a fost prevenția acestui tip de cancer.

În ceea ce privește poziția utilizatorilor în legătură cu cancerul de sân, studiul a arătat că aproximativ 14,8% dintre postări sugerează o atitudine de stigmatizare când vine vorba despre această boală.

„Medicii și organizațiile chiar trebuie să folosească rețelele sociale drept o metodă de împărtășire a informațiilor relevante – atât între ei, cât și cu pacienții – deoarece este un mediu care permite vehicularea datelor rapid și în linii cât mai mari” – concluzionează Dr. Evandro de Azambuja, membru al Biroului Executiv ESMO.

Citește și: