Dr. Marius Geantă, despre testarea rapidă și deschiderea școlilor: „corpul didactic trebuie să beneficieze de testare proactivă cel puțin odată pe săptămână (…). Testarea elevilor va fi realizată în urma unui algoritm bazat pe realitatea epidemiologică locală”

  • Health literacy



Deschiderea școlilor a fost anunțată pentru data de 8 februarie 2021. Însă, în contextul pandemic actual, deschiderea nu este cel mai important aspect, ci menținerea școlilor deschise.

„Am mai spus-o: odată deschise, trebuie să ne asigurăm că școlile vor și rămâne deschise o perioadă cât mai lungă de timp. Pentru asta, trebuie să mergem mai departe de asigurarea măsurilor de igienă, a ventilației sălilor de clasă și a distanțării fizice. Oricine a trecut prin școală știe că aceste măsuri nu pot fi respectate 100% și oricine a fost atent la discuțiile publice din ultimul an știe că nu protejează 100% față de apariția cazurilor de infectare cu SARS-CoV-2”, scrie Dr. Marius Geantă, președinte Centrul pentru Inovație în Medicină, pe pagina personală de Facebook.

Semne Vitale cu Dr. Marius Geantă, ep.2 - pandemia COVID19 și tehnologii
Aflați mai multe detalii despre testarea proactivă și modul în care noile tehnologii ne ajută în lupta cu pandemia actuală urmărind „Semne Vitale cu Dr. Marius Geantă: despre viață, oameni, știință și inovație”.

„Trebuie să fim realiști și să pornim de la realitatea că, inevitabil, în școlile din România vor apărea cazuri de infectare. Pe care, însă, trebuie să ne propunem să le identificăm cât mai repede, prin testare proactivă, utilizând testele antigen rapide (urmate de PCR și, într-un scenariu ideal, de secvențiere genomică).

abonare

Testele antigen rapide au valoare pentru depistarea cazurilor asimptomatice de infecție, într-un moment din evoluția bolii în care nu apare niciun semn. S-ar putea câștiga astfel nu doar câteva zile, ci prin testare urmată de izolare timpurie se limitează transmiterea virusului, permitând continuarea cursurilor.

Testarea în momentul apariției simptomelor este importantă pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului persoanei respective, dar valoarea pentru sănătatea publică este limitată, în comparație cu testarea proactivă.

Ținând cont de particularitățile sistemelor de educație și de sănătate din România, este rezonabil să ne propunem implementarea unor programe pilot, în școlile din toate zonele de risc (verde, galben, roșu), pe baza cărora să se definească modelul de urmat apoi, la scară națională.

Într-un astfel de proiect pilot:

  • este esențială colaborarea dintre corpul de profesori și părinții copiilor, precum și cu autoritățile de sănătate publică locală
  • participarea trebuie să se facă în baza unui consimtâmânt informat, pe baze voluntare
  • corpul didactic trebuie să beneficieze de testare proactivă cel puțin odată pe săptămână, indiferent de scenariul în care se află localitatea
  • testarea elevilor, numai în baza consimțământului informat, va fi realizată în urma aplicării unui algoritm care va lua în calcul realitatea epidemiologică locală și datele furnizate de părinți
  • datele vor fi colectate și vor fi generați indicatori specifici pentru școlile respective, pe baza cărora se vor lua ulterior deciziile de închidere/deschidere”.

Îl puteți asculta pe Dr. Marius Geantă la Radio România Cultural, discutând cele mai importante subiecte din domeniul sănătății, în fiecare marți, începând cu ora 14:00.

Citește și: