RAPORT. „Every day Counts”: Impactul COVID-19 asupra accesului la servicii medicale oncologice în UE




Pandemia COVID-19 a venit într-un moment în care s-au făcut mari progrese în cancer: deși mai multe persoane sunt diagnosticate cu cancer, îmbunătățirile aduse în serviciile de îngrijire, terapii, metode de screening și diagnostic au condus la rezultate mai bune. COVID-19 a influențat fiecare etapă din traseul pacientului oncologic și va avea un efect profund asupra rezultatelor pacientului dacă nu se iau măsuri pentru a compensa terenul pierdut în screening, tratament și intervenții chirurgicale.

Recent, EFPIA a lansat Raportul „Every day counts: The impact of COVID-19 on patient access to cancer care in Europe” – o analiză asupra situației pacienților oncologici în timpul pandemiei actuale. Au fost identificate 6 recomandări cheie pentru ca sistemele sanitare din Europa să fie pregătite pentru viitoarele pandemii. Acest raport este o continuare a raportului „Every Day Counts – Improving Time to Patient Access to Innovative Oncology Therapies in Europe”, lansat în iulie 2020.

abonare

COVID-19 a influențat pacienții cu cancer în două moduri fundamentale. Pe de o parte, pacienții cu cancer au avut un risc crescut de mortalitate în urma infecției, iar pe de altă parte, pandemia a afectat accesul pacienților la îngrijire. Întârzierea cu 4 săptămâni a tratamentului este asociată cu o creștere de 6-13% a riscului de deces. În cazul cancerelor de sân și de colon, riscul crește cu 8-17% și este resimțit timp de până la 5 ani după diagnostic. Aceste statistici sunt, de fapt, oameni, cetățeni, a căror scădere în calitatea vieții va impacta întreaga societate, dincolo de suferința individuală.

„Every day counts: The impact of COVID-19 on patient access to cancer care in Europe”
RAPORT. „Every day Counts”: Impactul COVID-19 asupra accesului la servicii medicale oncologice în UE

Cele 6 recomandări sunt:

  1. Eliminarea întârzierilor în materie de îngrijiri oncologice și a poverii cancerului, adoptând practici inovatoare care s-au remarcat în perioada pandemiei
    • Screening: Utilizarea infrastructurii puse la punct pentru testarea COVID-19 și vaccinare (inclusiv punctele drive-in)
    • Adoptarea parteneriatelor public-private pentru dezvoltarea de locații adiționale de screening
    • Tratament: Echipe multidisciplinare care să colaboreze virtual
    • Optimizarea administrării terapiilor pentru a evita vizitele la spital
    • Colaborarea cu rețelele regionale de îngrijiri medicale

  1. Menținerea ritmului de cercetare și dezvoltare și a proceselor de autorizare pentru comercializare
    • Livrarea terapiilor prin poștă, acolo unde este posibil
    • Îmbunătățirea colaborării între companiile farmaceutice și susținerea studiilor clinice cu design inovator
    • Urgentarea utilizării telemedicinei și a instrumentelor digitale pentru monitorizare și colectare de date

  1. Continuarea colaborării de reglementare la nivel european și menținerea ritmului accelerat al proceselor de HTA
    • Aplicarea modelului utilizat pentru vaccinurile împotriva COVID-19

  1. Continuarea ritmului de adoptare a tehnologiilor digitale care facilitează îngrijirea la distanță și contribuie la utilizarea mai eficientă a resurselor medicale
    • Prescripțiile pentru medicamentele oncologice pot fi făcute în continuare online
    • Anumite terapii pot fi nu doar livrate acasă, ci și administrate

  1. Menținerea și îmbunătățirea capacității de a face față întreruperilor generate în îngrijirea cancerului de viitoarele crize sanitare, în mod flexibil și predictiv
    • Păstrarea grupurilor de lucru EMA dedicate, pentru asigurarea rapidă a evaluării vaccinurilor COVID-19 și protejarea activităților non-COVID-19
    • Centrele oncologice COVID-free
    • Spitalele de campanie temporare
    • Colaborare spitalicească (transfrontalieră)
    • Fond de personal de asistență medicală de rezervă
    • Schimbări în combinația de competențe a lucrătorilor din domeniul sănătății

  1. Protejarea bugetelor pentru cancer ca facilitator critic pentru îmbunătățirea continuității, eficienței și durabilității în îngrijirea oncologică

Concluziile raportului au fost discutate în cadrul evenimentului „Beating cancer: Looking ahead, learning from the past”, la care au participat mai mulți experți europeni, printre care Prof. Christine Chomienne, vicepreședinte al Board-ului Misiunii pentru Cancer, din Comisia Europeană și Prof. Mark Lawler, profesor de sănătate digitală la Queen’s University Belfast, co-președinte al rețelei speciale dedicate impactului COVID-19 asupra cancerului, din cadrul ECO (European Cancer Organization).

„Una dintre concluziile majore în urma acestei experiențe este nevoia de date – atât pentru a avea o viziune clară asupra impactului COVID-19 în îngrijirea oncologică, dar și pentru a le folosi în luarea deciziilor informate, care să combată acest impact negativ. Așadar, noi (ECO) am lansat campania <<Time to act>> (…). Unele date sunt destul de îngrijorătoare: se aproximează că 100 de milioane de teste de screening pentru cancer n-au fost efectuate. Asta înseamnă că aproximativ 1 milion de cetățeni europeni nu știu că au cancer în acest moment” – Prof. Mark Lawler.

Campania „Time to act” a fost lansată la nivel european în luna mai 2021, în prezența Comisarului european de sănătate, Dr. Stella Kyriakides. Campania va avea lansări în fiecare stat membru care are reprezentanți în ECO – European Cancer Organization. În urmă cu câteva zile, a fost lansată în Spania, iar în următoarele luni va fi lansată și în România. 

Stella Kyriakides, Time to Act
EU Health Commissioner, Stella Kyriakides

Datele despre situația din România în ceea ce privește accesul la serviciile medicale oncologice din pandemie lipsesc din raportul „The impact of COVID-19 on patient access to cancer care in Europe”, însă concluziile liderilor de opinie din oncologia românească, care s-au reunit într-o întâlnire online în luna mai 2020, se apropie de cele 6 recomandări făcute în raport: 

  • Organizarea în spitale, care a permis eficientizarea actului medical;
  • Eliminarea multor procese birocratice;
  • Comunicarea facilitată online, precum și prescripțiile online.

Citește și: