STUDIU. Doar 4 mii de pași efectuați zilnic pot reduce riscul de mortalitate la persoanele în vârstă




Obiectivul de 10.000 de pași pe zi este de obicei considerat de public și cei care promovează aplicațiile de măsurare a pașilor ca fiind necesar pentru sănătate, dar acest număr are o bază științifică limitată. În plus, nu se cunoaște clar dacă o intensitate mai mare a mersului este asociată cu beneficii pentru sănătate, independent de numărul de pași efectuați pe zi. Iar pentru majoritatea persoanelor în vârstă, atingerea obiectivului de 10.000 de pași (peste 7 km) zilnic este aproape imposibilă.

Dar o nouă analiză, publicată în JAMA Internal Medicine, sugerează că efectuarea a cel puțin 4400 de pași (aproximativ 3,3 km) zilnic ar putea ajuta la reducerea riscului de mortalitate la femeile în vârstă. Concluzia este importantă pentru persoanele care nu pot atinge obiectivul de 10.000 de pași zilnic, deoarece acestea nu se vor mai simți descurajate să încerce atingerea unui obiectiv pe jumătatea celui de 10 mii de pași.

abonare
4 mii de pași
STUDIU. Obiectivul de 10 mii de pași zilnic nefundamentat clinic: doar 4 mii de pași zilnic pot reduce riscul de mortalitate la persoanele în vârstă

În studiu, beneficiile mersului au fost semnificative până la 7500 de pași, de la această limită nemaifiind observată o creștere a beneficiilor. Mai mult, a existat o delimitare clară între femeile care au efectuat doar 2700 (aproximativ 2 km) zilnic, comparativ cu cele care au efectuat aproape dublul.

În urma prelucrării tuturor datelor, intensitatea mersului s-a dovedit a nu fi clar legată de atingerea ratei mai mici de mortalitate.

Desfășurarea studiului

Aproape 17.000 de femei în vârstă (cu media de 72 de ani) au purtat un accelerometru pentru șold timp de 7 zile (considerată de specialiști a fi perioada ideală pentru a observa activitatea fizică a unei persoane) pentru a colecta numărul de pași efectuați. Spre deosebire de majoritatea dispozitivelor de urmărire a activității, cele utilizate în acest studiu nu le-au arătat participantelor la studiu câți pași au făcut în fiecare zi, eliminând astfel posibilitatea ca numărul de pași să le influențeze comportamentul. Participantele au fost împărțite apoi în grupe pe baza numărului median de pași efectuați zilnic: 2700, 4400, 5900 și 8400.

Femeile au fost urmărite timp de aproximativ 4 ani după purtarea accelerometrelor. După ajustarea factorilor precum vârsta, fumatul și comorbiditățile fiecăreia, persoanele din grupele 4400, 5900 și 8400 au avut riscuri de mortalitate semnificativ mai mici – reduceri de 46%, 53% și, respectiv, 66% – față de cele din grupa 2700.

Specialiștii au concluzionat: „Aceste descoperiri pot servi drept încurajare pentru numeroase persoane sedentare pentru care 10.000 de pași pe zi reprezintă un obiectiv de neatins”.

Concluzia generală de extras, la fel ca și în cazul multor altor studii pe această temă, este că mai puțină activitate fizică este mereu mai bună decât „zero” activitate fizică, iar beneficiile sunt observabile la orice vârstă și pentru multe afecțiuni.

Citește și: