STUDIU. Abuzul de alcool în tinerețe se asociază cu creșterea riscului de cancer mai târziu în viață




La nivel global, în fiecare an sunt înregistrate aproape 3 milioane de decese premature cauzate de consumul excesiv de alcool. Alcoolul este unul dintre principalii factori de risc evitabili asociați apariției și dezvoltării cancerului. În 2020, conform unui studiu realizat de International Agency for Research on Cancer (IARC), aproape 750.000 (4%) de cazuri noi de cancer diagnosticate la nivel mondial au putut fi atribuite consumului de alcool. Mai mult, date de la începutul pandemiei arătau că riscul abuzului de alcool în rândul populației din România a crescut în contextul restricțiilor fizice și sociale.

Rezultatele unui studiu publicat recent în International Journal of Cancer arată că abuzul de alcool în timpul tinereții crește riscul de cancer pe parcursul vieții, chiar dacă în etapa vârstei mijlocii cantitatea de alcool consumată scade. Conform datelor, cele mai frecvente tipuri de cancer întâlnite au fost cancerul de sân (64%) în rândul femeilor și cancerul colorectal (31%) în rândul bărbaților. 

abonare

Studiu a inclus date provenite din Melbourne Collaborative Cohort Study – un total de peste 22,500 de femei și peste 15,000 de bărbați înrolați între 1990 și 1994. S-a considerat „consum intens de alcool” utilizarea a peste 60g/zi sau echivalentul aproximativ al 6 băuturi alcoolice zilnic. Oamenii de știință au evaluat riscul pe care consumul de alcool îl are în dezvoltarea cancerului în funcție de vârsta participanților și cantitatea utilizată.

Principalele concluzii ale studiului:

  • Numărul femeilor care nu au consumat niciodată alcool a fost aproximativ de trei ori mai mare decât cel al bărbaților (39% comparativ cu 14%);
  • Nu a existat o diferență semnificativă de sex între persoanele care au crescut cantitatea de alcool consumată odată cu trecerea timpului;
  • 7% din bărbații înscriși în studiu, clasificați drept consumând intens alcool, între 30-59 g/zi la vârsta de 20-39 de ani, și-au crescut cantitatea utilizată la peste 60 g/zi începând cu vârsta de 40-49 de ani;
  • 7% din femeile înscrise în studiu, clasificate drept consumând moderat alcool, în jur de 20 g/zi la vârsta de 20-29 de ani, și-au crescut aportul în timp până la 40g/zi la vârsta de 50-59 de ani.

studiu consum alcool risc crescut cancer

Au fost identificate 9 modele generale de consum de alcool, 3 în rândul femeilor și 6 în rândul bărbaților. Acestea au fost determinate în funcție de cantitatea de alcool consumată și modul în care aceasta s-a modificat sau nu pe durata vieții.

Obiceiurile de consum de alcool întâlnite la femei:

  • abstinență pe întreaga durată a vieții – 39%
  • consum scăzut – 54%
  • consum moderat, în creștere – 7%

Obiceiurile de consum de alcool întâlnite la bărbați:

  • abstinență pe întreaga durată a vieții – 14,3%
  • consum scăzut – 51,5%
  • consum moderat – 20,4%
  • consum excesiv – 6,6%
  • declin timpuriu în consumul excesiv – 5,1%
  • declin tardiv în consumul excesiv – 2,2%
What is an alcohol unit?
Sursa: Alcohol Test UK

După o perioadă de follow-up de 303,218 persoană-ani (suma totală a numărului de ani în care participanții la studiu au fost ținuți sub observație) au fost identificate 789 de cazuri de cancer, cel mai comun fiind cancerul colorectal, în proporție de 83%. După o perioadă totală de follow-up de 485,525 persoană-ani au fost identificate 2.303 de cazuri de cancer asociate consumului de alcool. Dintre acestea, cele mai comune au fost cancerul de sân la femei, în proporție de 64% și cancerul colorectal la bărbați, în proporție de 31%.

Comportamentele adolescenților cu privire la consumul de alcool, foarte ușor de influențat de către social media

Conform autoarei principale a studiului prezentat anterior, Dr. Harindra Jayasekara, Cancer Council Victoria și University of Melbourne, „deși alcoolul este un factor de risc cunoscut în asocierea cu cancerul, în mod normal oamenii nu se așteaptă ca utilizarea intensă a acestor băuturi în tinerețe să poată crește riscul dezvoltării afecțiunilor oncologice mulți ani mai târziu”.

Odată cu creșterea în popularitate a rețelelor de socializare din ultimii ani și cu explozia de influenceri și „specialiști” în diverse arii medicale și nutriționale, tinerii sunt expuși la materiale promoționale și informații care promovează anumite obiceiuri cu impact pe termen lung asupra sănătății. Cu toate că multe țări au implementat unele restricții privind publicitatea pentru alcool, reglementările și restricțiile de marketing online continuă să rămână în urmă față de inovațiile tehnologice și comerțul electronic.

Conform unui sondaj realizat de Institutul Național pentru Abuzul de Alcool și Alcoolism din SUA, aproape 55% dintre studenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 22 de ani au consumat alcool în ultima lună și aproximativ 33% au consumat peste 5 băuturi alcoolice într-o singură zi în cazul bărbaților, respectiv 4 băuturi în cazul femeilor. 

Citește și: