Epoca post-pandemie, epoca post-rețele sociale

  • Health literacy



Spotify este doar ultimul brand social media din poveste, înainte au fost Google și Facebook, adevărații părinți spirituali ai epocii post-adevăr (cel puțin în relație cu pandemia Covid-19). Ce eroare, încă din a doua frază: să scriu Covid-19 așa, pe față, fără să țin cont că instant sistemul de inteligență artificială de pe rețelele sociale va “eticheta” postarea, la vedere, ultimativ, fără a discrimina între informațiile de aici și cele ale celor care răspândesc fake-news, conspirații și alte prostii, al căror efect este scăderea încrederii cititorilor în medicină, în știință în general.

Covid este noul cancer, din perspectiva giganților tehnologici. Decenii, despre cancer s-a vorbit ca despre “The Big C”. Medicii nu pronunțau cuvântul, pacienții nici atât. Și acum, peste timp, luptăm cu stigmatizarea și fatalismul care își au originea în acea etapa istorică.

abonare

Acum, the “Big C” 2.0 trebuie etichetat instant, cei care vorbesc despre asta trebuie să o facă eventual în soapta virtuala (echivalentul peste timp al dizidenței din epoca Europei Libere), mesajul (bun sau rău) trebuie să rămână într-o bulă cât mai mică, pentru că așa se gândesc giganții tehnologici să contribuie la lupta împotriva pandemiei.

De mai bine de doi ani scriu și vorbesc despre pandemie aproape zilnic, încercând să explic, atât cât îmi permit cunoștințele, fenomene inaccesibile celor mai mulți dintre oameni. O fac pro-bono, că doar și d-asta am depus Jurământul lui Hipocrate. Uneori mai gresesc, alteori fac predicții care și pe mine mă surprind când se adeveresc. Tot acest efort, pentru giganții social media este echivalent (în cel mai bun caz) cu “munca” unui trol sau a unui răspândac de informații care de fapt contribuie la perpetuarea pandemiei.

Sistemele lor de inteligență artificială aduc o profundă jignire inteligenței noastre, a oamenilor care trecem prin filtrul minții, al experiențelor și al vieții, informațiile cu care venim în contact.

Un fost președinte al unui stat care nu e chiar campion al luptei împotriva Covid a vorbit explicit despre “big tech, big money” ca factori care influențează și distorsionează spațiul public în timpul pandemiei. La acel moment, nu i-am dat credit. Acum, dovezile strânse validează acea afirmație.

În timpul stării de urgență din anul 2020, timp de 2 luni, website-ul de nișă Raportuldegarda.ro s-a aflat în top 10 site-uri din România, după numărul de vizitatori unici (peste 2 milioane, mai mult de 10% din populația totală a României). În acea perioada, oamenii (care se comportau ca niște oameni, cu anxietățile, temerile și fricile aferente) cautau cu o frecvență mai mare informații despre Covid, la care în primul rând puteau răspunde doar articolele de pe Raportuldegardă.ro – acoperirea științifică a pandemiei începuse încă din ianuarie 2020, de către o echipă majoritar compusă din medici. Pe 7 mai 2020, Google a decis că oamenii, comportându-se totuși ca niște oameni, nu ca niște roboți, au introdus un bias în sistemul de inteligență artificială. L-au “dat peste cap”, motiv pentru care au realizat un “upgrade” al sistemului care a avut un efect cert: milioane de români (dar realitatea se întâlnește peste tot) au început, peste noapte și prin decizia lipsită de transparență a unui grup restrâns de oameni, să aibă acces la informații mai puțin solide științific, cu o acuratețe mai mică, oferite de alte surse decât cele din nișa medicală.

Acțiunile Big Tech au continuat să crească, rata vaccinării în schimb este în continuare redusă în majoritatea statelor lumii. Business as usual, dar vinovați sunt oamenii simpli care își petrec o treime din zi pe diverse rețele sociale, nu?

Se vorbește despre lumea post-pandemică, deși personal cred că nu suntem încă în acel punct. De ani de zile se discută despre epoca post-adevăr. Cred că noi, cei cu adevărat interesați de sănătate și de adevăr, trebuie să începem să ne gândim la lumea post-rețele sociale (așa cum le știm). Un model, chiar din pandemie, poate fi Twitter – cu condiția de a alege cu grijă pe cine urmaresti, poți avea acces la un autentic program continuu de formare, ghidat de experți care-și pun cunoștințele la dispoziție, gratuit, celor care vor să înțeleagă ce se întâmplă.

Lumea post-rețele sociale va însemna probabil reintoarcerea la micile bule de dinainte, când ne grupam cu toții, în copilărie, la scara blocului, și ne împărtășeam zilnic opiniile pe temele zilei, arbitram controversele, spărgeam semințe și aveam cumva același fond comun de coronavirusuri și alte virusuri (pe care îl împărțeam cu generozitate și relativă inconștiență între noi). Acum riscul este mai mic, pentru că avem vaccinul și celelalte măsuri de protecție la dispoziție.


Dr. Marius Geantă
Despre oameni, viață, știință și inovație.

Mă puteți urmări și pe:

Citește și: