Site icon Raportul de gardă

STUDIU. Timpul petrecut în fața ecranelor influențează dezvoltarea cerebrală a copiilor

STUDIU. Timpul petrecut în fața ecranelor influențează dezvoltarea cerebrală a copiilor

Sursa foto: Pixabay

Structura și funcțiile cerebrale la copii sub 12 ani sunt influențate de timpul petrecut la televizor sau jucându-se pe calculator, conform unui studiu publicat în Early Education and Development. Impactul tehnologiei digitale este măsurabil şi se manifestă pe termen lung, având consecințe atât de tip negativ, cât și pozitiv. Predomină, însă, efectele nefavorabile.

Printre efectele negative constatate se numără limitarea funcțiilor cerebrale implicate în atenție, controlul execuției, controlul inhibiției, procesele cognitive și conectivitatea funcțională. Timpul crescut petrecut în fața ecranelor se asociază cu scăderea conectivității funcționale în ariile cerebrale asociate cu limbajul și controlul cognitiv.

Efectele pozitive raportate:

Deși limitarea timpului pe care copiii îl petrec în fața ecranelor poate fi o metodă eficace de a preveni consecințele negative ale tehnologiilor digitale asupra dezvoltării cerebrale, pot fi concepute strategii de utilizare a acestora în moduri care determină predominant efecte de tip favorabil.

Analiza a cuprins 33 de studii, reprezentând 23 de ani de cercetare de tip neuroimagistic. În total, peste 30 000 de copii au fost incluși. S-a constat că timpul petrecut în fața ecranelor determină modificări ale:

Consecințele negative au variat în funcție de tipul dispozitiv utilizat. Funcția cerebrală  și rezolvarea problemelor au fost cele mai afectate la utilizatorii de tablete, în timp ce volumul cerebral și scorurile de inteligență au fost mai reduse la persoanele care au navigat mult pe internet și în urma jocurilor video.

Citește și:

Exit mobile version