Cititul de plăcere înainte de 9 ani, asociat cu performanță cognitivă mai bună și depresie redusă la adolescență. Câte ore sunt ideale?

  • Prevenție



Conform unui studiu al Universității Cambridge, publicat în Psychological Medicine, copiii care încep să citească devreme în viață, din plăcere, tind să aibă rezultate mai bune la testele cognitive și să aibă o sănătate mintală mai bună atunci când intră în adolescență. Studiul a inclus peste 10 mii de adolescenți din Statele Unite. Mai exact, 12 pe ore pe săptămână petrecute citind au reprezentat durata optimă, asociată cu beneficii asupra structurii cerebrale, ceea ce ar putea explica beneficiile pe termen lung.

Copilăria reprezintă o perioadă crucială de neurodezvoltare. Cititul ca hobby, de plăcere, este una dintre cele mai importante activități de învățare din copilărie. Lecturarea, spre deosebire de limbajul verbal (ascultare și vorbire), reprezintă o abilitate învățată în mod sistematic, în timp, contribuind la îmbogățirea cognitivă, la obținerea informațiilor în formă scrisă și la dobândirea cunoștințelor.

abonare

„Lectura nu este doar o experiență plăcută – este larg acceptat că inspiră gândirea și creativitatea, crește empatia și reduce stresul. Dar, pe lângă aceasta, am găsit dovezi semnificative că este legată de factori importanți de dezvoltare la copii, îmbunătățindu-le cunoașterea, sănătatea mintală și structura creierului, care sunt pietrele de temelie pentru învățarea și bunăstarea viitoare”, a declarat în comunicatul Universității, Prof. Barbara Sahakian, Departamentul de Psihiatrie de la Cambridge.

Fată citind o carte
Sursa foto: Pixabay

Echipa de cercetare a analizat o gamă largă de date, din US Adolescent Brain and Cognitive Development – ABCD, inclusiv interviuri clinice, teste cognitive, evaluări psihice și comportamentale și scanări imagistice ale creierului, comparând tinerii care au început să citească de plăcere la o vârstă relativ fragedă (între 2 – 9 ani) cu cei care au început mai târziu sau deloc. Au fost obiectivați mai mulți factori care ar fi putut influența puternic concluziile, inclusiv statutul socio-economic.

Din cei 10.243 de participanți studiați, 48% au avut experiență redusă cu lectura de plăcere sau nu au început să facă acest lucru decât mai târziu în copilărie. Cealaltă jumătatea petrecuse între trei și zece ani citind de plăcere.

  • S-a evidențiat o legătură puternică între cititul de plăcere la o vârstă fragedă și performanța pozitivă în adolescență la teste cognitive care măsurau factori precum învățarea verbală, memoria, dezvoltarea vorbirii și performanța școlară.
  • Acești copii au avut, de asemenea, o bunăstare mintală mai bună, prezentând mai puține semne de stres și depresie, precum și o atenție îmbunătățită și mai puține probleme de comportament, cum ar fi agresivitatea și încălcarea regulilor.

Copiii care au început să citească de plăcere mai devreme au avut tendința să petreacă mai puțin timp cu ecranele în față – uitându-se la televizor sau folosind smartphone-ul / tableta. De asemenea, au avut tendința de a dormi mai mult.

Scanările imagistice ale creierului din cohorta de adolescenți au evidențiat că acei participanți care au început să citească de plăcere la o vârstă fragedă au avut zone și volume totale moderat mai mari ale creierului, în special regiuni ale creierului care joacă roluri critice în funcțiile cognitive. Alte regiuni ale creierului care au fost diferite în cadrul acestui grup au fost cele despre care s-a demonstrat anterior că se referă la îmbunătățirea sănătății mintale, a comportamentului și a atenției.

Citește și: