STUDIU. Nivelul de empatie afectivă al unei persoane îi influențează comportamentul legat de consumul de alcool

  • Health literacy



Conform unui studiu publicat în jurnalul Alcohol: Clinical and Experimental Research, în zilele în care oamenii au experimentat niveluri mai mari de empatie afectivă decât de obicei, aceștia au avut tendința de a consuma mai mult alcool. Asocierea s-a menținut chiar și ulterior ajustării pentru fluctuațiile zilnice ale emoțiilor pozitive și negative, ceea ce arată că asocierea dintre empatia afectivă și consumul de alcool nu a fost explicată prin schimbări ale stărilor emoționale. Datele evidențiază nevoia de a evalua variațiile zilnice în nivelul perceput de empatie afectivă pentru a înțelege mai bine tiparele de consum de alcool.

A fost evaluat modul în care empatia poate motiva consumul de alcool al unei persoane, investigând două fațete ale empatiei: cea afectivă și cea cognitivă. Empatia afectivă, sau emoțională, reprezintă capacitatea de a înțelege emoțiile unei alte persoane și de a răspunde în mod corespunzător la acestea. În schimb, empatia cognitivă reprezintă capacitatea de a înțelege starea mentală a altei persoane.

abonare

Totodată, studiul s-a concentrat pe empatie ca stare (variabilitatea empatiei unui individ ca răspuns la interacțiunile interpersonale zilnice) și nu pe trăsătura empatică a unui individ așa cum este cazul cercetărilor anterioare. Trăsătura empatică reprezintă tendința generală a unei persoane de a manifesta empatie în diferite situații de viață.

Au fost înrolați în studiu 492 de participanți adulți care pe o perioadă scurtă de timp (între 7 și 10 zile) au răspuns la întrebări prin intermediul smartphone-urile lor în momente diferite de-a lungul zilei. Întrebările evaluau starea lor de empatie afectivă și cognitivă ca răspuns la interacțiuni sociale specifice, precum și emoțiile pozitive și negative pe care le experimentau și cantitatea de alcool pe care au consumat-o în ziua respectivă.

Rezultatele esențiale ale studiului au fost următoarele:

  • A fost observată o asociere pozitivă între empatia afectivă și numărul de băuturi alcoolice standard consumate în ziua respectivă.
  • Legătura dintre empatia afectivă și consumul de alcool nu a fost explicată prin schimbările zilnice ale stărilor emoționale.
  • Empatia cognitivă nu a fost legată în mod semnificativ de consumul de alcool, ceea ce sugerează faptul că empatia afectivă are un rol mai important în motivarea consumului de alcool.

Altfel spus, în zilele în care o persoană consumă alcool, dacă aceasta experimentează un nivel crescut de empatie afectivă, are șanse crescute să consume un număr mai mare de băuturi alcoolice. Studiul evidențiază importanța factorilor sociali în consumul și abuzul de alcool, însă studii suplimentare sunt necesare pentru a valida rezultatele și pentru a descoperi factorii individuali care ar putea media relația dintre empatie și nivelul consumului de alcool.

Empatia pare să fie implicată și în decizia reducerii consumului de substanțe psihoactive în rândul adolescenților, având așadar un rol și în calea spre recuperare. Empatia permite conectarea interpersonală, iar înțelegerea experiențelor celor din jurul nostru poate oferi informații utile în ghidarea comportamentului propriu. Conform Drew E. Winters, Postdoctoral Fellow la University of Colorado Anschutz Medical Campus (în comunicatul de presă emis), adolescenții aflați în tratament pentru adicții de substanțe psihoactive care dezvoltă niveluri crescute de empatie pe parcursul tratamentului au redus mai mult consumul de substanțe de-a lungul timpului. Sentimentul de conexiune cu ceilalalți, precum și accesul la informații suplimentare legate de consecințele continuării consumului, ar putea fi responsabile pentru motivația de schimbare. Aceste date vor fi prezentate în cadrul celei de-a 46-a ediție anuală a Research Society on Alcohol în Bellevue, Washington.

Citește și: