Canalul Youtube Raportul de gardă
Rolul educației pentru sănătate în medicina personlizată

STUDIU. Chiar și 50 de minute petrecute săptămânal alergând pot reduce riscul de deces cu 27%

mm
18 Nov 2019
2323 Views

Organizația Mondială a Sănătății recomandă adulților cel puțin 150 de minute pe săptămână de exerciții moderate sau 75 de minute de exerciții viguroase. Ghidurile Societății Europene de Cardiologie recomandă 150 de minute de exerciții fizice, moderate ca intensitate, săptămânal, pentru o bună funcționare a sistemului circulator. Alergarea este asociată de multă vreme cu o mai bună stare de sănătate și longevitate, dar cercetările efectuate pe subiect au evaluat cât de repede, cât timp și cât de des trebuie să se alerge pentru a experimenta aceste beneficii. 

Activitatea fizică începe să fie înțeleasă diferit. Conform unei meta-analize efectuată de specialiștii de la Universitatea Victoria din Melbourne, Australia, comparativ cu persoanele care nu aleargă deloc, cei care aleargă mai puțin de 50 de minute pe săptămână au avut un risc mai redus cu 27% de deces de orice cauză, riscul mortalității de cauză cardiovasculară a scăzut cu 30%, iar riscul de deces prin cancer cu 23%.

abonare

Contactat de Medscape Medical News, Prof. Zeljko Pedisic, autorul principal al studiului, a afirmat că nu au fost observate beneficii care să varieze în funcție de frecvența, ritmul sau durata alergării. Concluzia sugerează că oamenii pot obține beneficii substanțiale cu mai puțin decât cantitatea de exercițiu recomandată în mod obișnuit de autoritățile de sănătate publică.

alergător

STUDIU. Chiar și 50 de minute petrecute săptămânal alergând, reduc riscul de deces

Desfășurarea studiului

Specialiștii de la Universitatea Victoria au efectuat o meta-analiză a 14 studii care a avut un număr total de 232.149 de participanți. Datele din cele 14 studii au fost auto-raportate, alergătorii reprezentând aproximativ 10% din toți participanții la studiu. Datele privind mortalitatea, colectate din registrele naționale de deces, au arătat că 25.951 de participanți au decedat în perioada de urmărire, de 5 până la 35 de ani.

Combinând aceste date și controlând alte tipuri de exerciții fizice, cercetătorii au descoperit că alergatul a redus riscul pentru mortalitate cu 27%, riscul mortalității de cauză cardiovasculară cu 30%, iar riscul de deces prin cancer cu 23%. Constatarea că astfel de beneficii semnificative pot fi obținute alergând doar 50 de minute pe săptămână este în contrast cu multe recomandări oficiale. Această analiză arată că, chiar și cele mai mici cantități de alergare raportate în studiile evaluate – mai rar de o dată pe săptămână, mai puțin de 50 de minute pe săptămână, mai puțin de 6 mile pe oră – au conferit beneficii similare privind reducerea mortalității de orice cauză.

Investigatorii nu au fost capabili să stabilească ce beneficii ar putea acumula cu o alergare mai mică, deoarece 50 de minute pe săptămână a fost cantitatea minimă rezultată din toate studiile evaluate. Studiile au investigat creșteri mai mari ale timpului de alergare, până la 4,5 ore pe săptămână, dar reducerile riscurilor au rămas constante în această metaanaliză.

Importanța rezultatelor

Prof. Pedisic a ținut să precizeze că rezultatele nu dovedesc că mai mult alergat nu oferă mai multe beneficii – “Nu putem spune cu adevărat că nu este mai bine. Putem spune doar că din rezultatele noastre, nu este clar dacă este mai bine sau nu”.

De asemenea, studiul nu poate fi utilizat ca un argument pentru superioritatea alergării peste alte forme de activitate fizică. „A face comparații între sporturi diferite și rezultatele lor în materie de sănătate nu cred că este foarte util. Dacă preferi să înoți, probabil vei merge mai departe și vei alege înotul indiferent dacă are un avantaj puțin mai mic”.

Aceste rezultate sunt relevante în special pentru persoanele care nu au timp, deoarece ar trebui să le ofere un plus de încredere în faptul că, fie și alergatul timp de 10 minute in fiecare zi poate aduce beneficii. Astfel că, ideea conform căreia exercițiul fizic de scurtă durată nu are sens ar trebui să dispară, iar oamenii să facă mișcare cât de puțin, ori de câte ori au ocazia.

Citește și:

Leave a Comment

Your email address will not be published.