Cancerul de prostată în România – doar 3 din 10 persoane sunt informate în legătură cu terapiile inovatoare disponibile

  • Health literacy



În România se înregistrează anual aproximativ 2.000 de decese generate de cancerul de prostată, această afecțiune fiind a treia cea mai comună cauză de mortalitate în rândul bărbaților, după cancerul pulmonar și cel colorectal.

Din punct de vedere al gradului de informare, sănătatea bărbatului și cancerul de prostată rămân în continuare două subiecte tabu în familiile românilor. Pentru a spori nivelul de cunoștințe al publicului Compania Janssen în parteneriat cu Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer din România (FABC) au inițiat campania „Vorbeşte cu tatăl tău despre cancerul de prostată!”.

abonare

„Vorbeşte cu tatăl tău despre cancerul de prostată!” urmărește amplificarea nivelului de informare a persoanelor în ceea ce privește cancerul de prostată, metodele de tratament și opțiunile terapeutice specifice diverselor stadii ale bolii.

„În Europa, un bărbat din zece va dezvolta, la un moment dat în cursul vieții, cancer de prostată. De aceea, orice bărbat cu vârsta de peste 50 de ani sau chiar de 45 de ani, în cazul celor care au persoane diagnosticate cu cancer de prostată în familie, ar trebui să facă anual testele specifice CP – un tușeu rectal și o analiză de sânge pentru determinarea valorii antigenului specific prostatic (PSA)” – a afirmat Conf. Dr. Laurenția Galeș, medic primar oncologie medicală – Institutul Oncologic “Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” Bucureşti.

Conform unui studiu desfășurat în cadrul acestei campanii, 7 din 10 respondenți își telefonează zilnic tații, însă discuțiile se concentrează asupra evenimentelor cotidiene, nu asupra sănătății. Studiul a obținut informații de la aproximativ 800 de persoane, bărbați și femei și s-a concentrat pe identificarea gradului de implicare al acestora în starea de sănătate al taților lor.

Rezultatele studiului arată că atunci când tatăl întâmpină o problemă de sănătate:

  • Mai mult de 50% din respondenți se implică activ în alegerea medicului sau spitalului;
  • 35% din participanți își ajută părintele în deplasările la vizita medicală;
  • 45% din persoanele încadrate de studiu și-au însoțit cel puțin o dată părintele la vizita medicală;
  • 45% din participanți i-au făcut tatălui o recomandare legată de sănătate în ultima jumătate de an.

Din punct de vedere al cunoștințelor legate de cancerul de prostată, 60% din participanții studiului se declară slab informați în ceea ce privește simptomele, diagnosticarea și metodele de tratament ale acestei afecțiuni oncologice.

„O abordare responsabilă față de propria sănătate este, de multe ori, rezultatul intervențiilor celor dragi, care, nu de puține ori, sunt mai preocupați decât noi și poate chiar mai bine informați pe anumite subiecte” – a declarat Cezar Irimia, Preşedinte FABC.

Nu numai în România se regăsește problema informării deficitare a publicului, ci și la nivel european. Conform unui studiu realizat de Asociația Europeană de Urologie (EAU) și prezentat cu ocazia Săptămânii Europene a Urologiei, numai 27% dintre bărbați recunosc simptomele cancerului de prostată și numai 22% sunt capabili să identifice corect prostata. Mai multe detalii despre acest subiect găsiți în acest articol.

Citește și: