Ghidul OMS și UNESCO de implementare a „health-promoting schools”: de ce fiecare școală ar trebui să promoveze sănătatea




La nivel global, populația de adolescenți este mai numeroasă ca oricând – 1,2 miliarde de adolescenți reprezintă aproximativ 18% din populația globală. Majoritatea dintre aceștia merg la școală. Peste 90% dintre copiii de vârsta școlii primare și peste 80% dintre copiii de vârsta școlii secundare inferioare sunt înscriși la școală, unde își petrec 1/3 din timp. Acest lucru face din școli un cadru unic pentru intervenții cu scop preventiv, iar acești ani sunt o perioadă importantă pentru a stabili comportamente sănătoase care vor contribui la o viață de promovare a sănătății.

Școlile care promovează sănătatea au fost recunoscute ca un vehicul strategic de promovare a dezvoltării pozitive și a comportamentelor sănătoase, cum ar fi activitatea fizică, capacitatea fizică, recreerea și jocul, nutriția echilibrată, prevenirea consumului de tutun și prevenirea violenței fizice. 

abonare

Recent, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat un ghid cu măsuri prin care intenționează să susțină crearea unor școli centrate pe sănătate – Making everyschool a health promoting school. Conform documentului, niciun sistem educațional nu poate fi eficient dacă nu promovează sănătatea și bunăstarea studenților/elevilor, angajaților săi și comunității în general. Acest aspect a fost evidențiat în timpul actualei pandemii. Ghidul a fost elaborat printr-o colaborare OMS și UNESCO, parte a programului Education 2030. Sunt propuse opt standarde internaționale și 13 domenii de implementare.

Dreptul la educație și sănătate sunt drepturi umane fundamentale și sunt esențiale pentru dezvoltarea socială și economică. Momentul actual este cel mai bun moment pentru a spori demersurile de promovare a sănătății în școli – acele școli care adoptă un astfel de model vor fi capabile să fie sustenabile pe termen lung, livrând cunoaștere dincolo de procesul de educație formală.

Închiderea școlilor în nenumărate rânduri ca urmare a restricțiilor impuse de Covid-19 a avut un impact negativ major asupra sistemului educațional:

  • Aproximativ 365 de milioane de elevi din școala primară nu au mai avut acces la alimentele oferite prin programele școlare;
  • Ratele de stres, anxietate și alte afecțiuni mentale au crescut;
  • În anumite părți ale lumii, atunci când școlile au fost închise pentru mai mult de câteva săptămâni, rata mariajului între minori, a sarcinilor la minori și a violenței domestice a crescut de asemenea.
Making every school a health promoting school
School photo created by gpointstudio – www.freepik.com

Deși conceptul de health-promoting-school (HPS) a apărut în anul 1995, puține școli l-au adoptat la nivel internațional. HPS este la rândul său legat de o serie de concepte, cele mai relevante fiind detaliate în rândurile ce urmează:

Conceptul de sănătate, la fel ca și cel de boală, este dificil de definit, mai ales în era contemporană. Cele două se află în strânsă legătură: sănătatea reprezintă o stare completă de bine fizic, mental și social, și nu doar absența bolii sau infirmității.

Educația pentru sănătate se referă la orice proces de învățare sau combinație de procese de învățare menite să sprijine individul și comunitatea în a-și îmbunătăți sănătatea prin creșterea nivelului de cunoștințe, motivare și îmbunătățirea nivelului de Health Literacy (HL). Educația pentru sănătate poate include comunicarea informațiilor despre determinanții stării de sănătate, factorii de risc individuali și utilizarea sistemului de sănătate.

Conceptul de Health Literacy este vast și reprezintă cunoștințele personale și competențele însușite pe baza acestora, pe care le acumulăm pe parcursul vieții în urma activităților zilnice, interacțiunilor sociale, dar și pe baza experienței generațiilor anterioare. Cunoașterea și competențele personale sunt mediate prin structuri organizaționale și resurse care permit oamenilor să acceseze, înțeleagă și utilizeze informațiile însușite pentru a-și menține starea bună de sănătate, a lor și a celor din jur.

Un sistem educațional care promovează sănătatea este acel sistem care alocă resurse de timp, financiare și umane către promovarea sănătății la toate nivelurile sale, prin acțiuni planificate, guvernanță și management. O școală care promovează sănătatea (HPS – health promoting school) este un pilon important al acestui sistem și se află într-un proces continuu de îmbunătățire a capacității de livrare a cunoașterii despre sănătate și nu numai, într-un mediu sigur și sănătos, atât pentru copii, cât și pentru persoanele implicate în restul etapelor.

Health Promoting Schools
Cele 8 standarde propuse

Ghidul răspunde la 3 întrebări de bază:

  • Ce trebuie făcut? Promovând și implementând HPS prin acțiuni specifice și integrate, într-o manieră holistică.
  • Cum trebuie făcut? Urmând ghidurile internaționale – actualul ghid reprezintă o meta-analiză a celor mai de impact publicații – și translatându-le la nivel național, regional.
  • Cine ar trebui implicat? Întreaga societate: de la elevi și părinți, până la factori de decizie.

Educația pentru sănătate transcende frontierele învățării formale – sprijinirea școlilor către a deveni HPS, în timp ce îmbunătățesc competențele, cunoștințele și abilitățile copiilor și adolescenților, are o valoare inestimabilă pentru întregul sistem.

Ciclul de implementare HPS (procesul este reluat periodic):

  1. Consultarea Standardelor HPS aflate în vigoare și stabilirea echipei de implementare;
  2. Realizarea de analize situaționale pentru identificare priorităților, obiectivelor și a liderilor de opinie cheie;
  3. Selectarea celei mai bune strategii de implementare și a indicatorilor pentru realizarea planului;
  4. Implementarea planului la nivel național, regional și școlar;
  5. Monitorizarea progresului implementării, cu evaluarea continuă a ariilor de îmbunătățit.

Cele 5 principii pentru ghidarea implementării au la bază ideea de implicare multisectorială – de la elevi, părinți, până la liderii de opinie și factorii decizionali. Mai mult, este subliniat caracterul de continuitate a transformării unei școli, într-o HPS. Documentul descrie și 13 etape de implementare, detaliind pașii de urmat la fiecare nivel.

Medicina și îngrijirile medicale personalizate, care se bazează pe organismul individual al pacientului în raport cu terapiile sau intervențiile medicale, ținând seama de întregul context ambiental de dezvoltare al persoanei, sunt deja o realitate. Trăim era medicinei de înaltă definiție, în care la fiecare câteva luni, apar boli nou-definite sau asistăm la redefinirea unora despre care se credea că se cunoaște deja totul. Avansul științific fără precedent din ultimul deceniu, care a culminat cu ocazia urgenței de sănătate publică din 2020, impune o înțelegere profundă a lumii în care trăim și a mecanismelor care ne definesc. De aceea, rolul educației pentru sănătate și, mai mult, rolul health literacy, sunt fundamentale, iar pentru asigurarea atingerii unui nivel înalt funcțional, efortul trebuie să înceapă din școală, acolo unde copiii își petrec o treime din timp. Așa cum este subliniat la fiecare nivel al documentului OMS-UNESCO, o societate sănătoasă nu poate exista fără un sistem educațional și școli care promovează sănătatea.

Citește și: