OMS: Alegerile noastre sunt individuale, dar pot fi influențate. Rolul social media și influencerilor în promovarea comportamentelor sănătoase




După cum am experimentat cu toții în ultimii doi ani, pandemia Covid-19 a stabilit noi reguli cu privire la socializarea fizică, față în față. Iar aceste noi conduite impuse s-au reflectat în timpul pe care oamenii l-au petrecut pe diverse rețele de socializare. Mai exact, la nivelul anului 2020, utilizatorii din Statele Unite au petrecut 65 de minute zilnic, în medie, pe social media, comparativ cu 54 de minute în 2019 sau 56 de minute în anii anteriori.

Creșterea disponibilității modalităților de interacțiune virtuală aduce însă și mari provocări. Pandemia a subliniat importanța acestui mediu în propagarea informațiilor către populație, creându-se o adevărată infodemie. Un studiu realizat de Reuters Institute for the Study of Journalism din aprilie 2020, demonstra că, deși politicienii, celebritățile și alte persoane publice importante, într-un cuvânt – influencerii – au fost responsabili de răspândirea a doar 20% din afirmațiile false pe tema pandemiei, postările acestora au reprezentat 69% din totalul implicării utilizatorilor (engagement) din social media.

abonare

Efectul implicării influencerilor – termen care este înțeles în sensul de persoană celebră implicată activ în interacțiunea cu fanii sau care promovează diverse produse/stiluri/curente pe rețelele sociale și are un număr semnificativ de urmăritori – poate fi și în sens pozitiv. Cel mai puternic exemplu este cel al Cristiano Ronaldo și Coca-Cola la EURO 2020. Acțiunea sa de a recomanda apa în locul băuturii carbogazoase a făcut ca în zilele următoare evenimentului achiziționarea băuturii să scadă dramatic.

Comportamentul individual al unei persoane îi influențează în proporție de 36% starea de sănătate. În această categorie mare sunt incluse, printre altele, subcategoriile ca Dieta și Activitatea Fizică. Însă cât de individuale sunt deciziile unei persoane în era informației?

Copiii și tinerii sunt cei mai ușor de influențat

Când un influencer sau o persoană publică este văzut consumând sau susținând produse nesănătoase, cum ar fi alimentele și băuturile bogate în sare, grăsimi și zaharuri adăugate, acest lucru are adesea un efect imediat asupra urmăritorilor. Poate influența consumul, atitudinile și preferințele acestora. Chiar și o simplă acțiune a unei vedete cu un profil foarte cunoscut poate avea un impact semnificativ asupra adepților. Organizația Mondială a Sănătății a subliniat, printr-un comunicat ulterior evenimentului care l-a implicat pe Ronaldo, importanța utilizării persoanelor cu profiluri de impact pentru promovarea alegerilor sănătoase.

Influenceri, social media
Woman photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

Marile brand-uri cheltuiesc miliarde de euro pentru publicitate. Cheltuielile de marketing digital pentru promovarea produselor nesănătoase continuă să crească și o mare parte din aceste cheltuieli se concentrează pe atragerea influencerilor de pe rețelele sociale pentru a promova produsele. Acest domeniu este încă foarte nereglementat, iar industria profită de acest lucru pentru a promova produse nesănătoase tuturor, inclusiv copiilor și tinerilor.

„Oricât de mici ar părea aceste acțiuni, atenția media rezultată demonstrează impactul potențial pe care influencerii îl pot avea asupra sănătății, încurajând comportamente sănătoase sau nesănătoase”, a declarat dr. Carina Ferreira Borges, șefă în funcție a Biroului european pentru prevenire și control al bolilor netransmisibile OMS.

Băuturile răcoritoare îndulcite joacă un rol important în consumul excesiv de zahăr care contribuie la apariția bolilor netransmisibile, care sunt principala cauză de deces la nivel mondial și prima cauză de deces în regiunea europeană a OMS.

Există o îngrijorare din ce în ce mai mare asupra faptului că aportul de zaharuri libere (sau zaharuri adăugate) – în special sub formă de băuturi îndulcite cu zahăr – crește aportul total de energie și poate reduce aportul de alimente care conțin calorii mai adecvate din punct de vedere nutrițional, ducând la o dietă nesănătoasă, creștere în greutate și risc crescut de obezitate și de apariție a bolilor netransmisibile, cum ar fi bolile cardiovasculare. OMS recomandă reducerea aportului de zaharuri libere (free sugars) la mai puțin de 10% din aportul total de energie atât la adulți, cât și la copii. 

Obezitatea infantilă este o provocare continuă pentru multe țări. Există dovezi multiple care demonstrează cum comercializarea și promovarea de alimente și băuturi bogate în grăsimi saturate, acizi grași trans, zaharuri libere sau sare influențează percepțiile, atitudinile și preferințele alimentare ale copilului. Greutatea în exces și obezitatea la copii, precum și bolile netransmisibile asociate, pot fi prevenite dacă alegerile sănătoase sunt promovate din copilărie.

„Trebuie să ne asigurăm că devine mai ușor pentru părinți și cei care au grijă de copii să fie bine informați despre opțiunile sănătoase și că acestea sunt disponibile pe scară largă și la prețuri accesibile. De asemenea, avem nevoie de mai multe restricții privind comercializarea produselor nesănătoase, rupând legăturile cu contextele sportive și contextele în care copiii și tinerii sunt susceptibili de a fi expuși” – dr. Ferreira Borges.

Guvernul UK își propune să restricționeze reclamele la alimente tip „junk food” înainte de ora 9 seara

Guvernul UK va impune o interdicție la nivel național înainte de ora 21:00 pentru reclamele TV la alimente bogate în zahăr adăugat, sare și grăsimi. Produsele afectate includ ciocolata, burgerii, băuturile răcoritoare, prăjiturile, dulciurile, înghețata, biscuiții, sucurile îndulcite, chipsurile, cartofii prăjiți, pizza etc.

De asemenea, vor exista reguli noi privind promovarea online, dar companiile care vând junk food vor putea în continuare să aibă site-uri web. Se așteaptă ca reglementările să intre în vigoare începând cu finalul 2022.

Vor fi interzise chiar și reclamele la alimentele ultraprocesate considerate „sănătoase”, care însă conțin zahăr adăugat, ca anumite iaurturi, cereale pentru micul dejun, alimente pre-preparate etc.

Dulciuri, jeleuri
STUDIU. Consumul ridicat de alimente ultra-procesate în copilărie este asociat cu o creștere accelerată a țesutului adipos la maturitate Sursa: pixabay

Rolul Health Literacy și a deciziilor informate

Pe măsură ce tabloul informațional devine din ce în ce mai complex, este nevoie ca și nivelul de cunoștințe, înțelegere și capacitatea de aplicabilitate a persoanelor să crească, iar sănătatea este cel mai important domeniu.

Un nivel scăzut de health literacy determină luarea unor decizii care ne pot impacta negativ sănătatea și se asociază cu o capacitate scăzută de a discerne între informațiile privind sănătatea pe care le întâlnim adesea în mediul virtual. Complexitatea algoritmilor de livrare a informației țintite pe utilizator este fără precedent. Platforma TikTok a înregistrat în 2020 o creștere de peste 85% a ratei anuale de utilizatori la nivelul SUA.

Cum a ajuns TikTok rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere? Secretul stă în capacitatea de a furniza conținut hiper-personalizat, în acord cu stările de spirit și emoțiile utilizatorilor. Publicația Wall Street Journal a făcut un experiment în acest sens. Jurnaliștii au creat peste 100 de conturi automate de TikTok (boți), pe care le-au înzestrat cu preferințe și interese specifice. Algoritmul TikTok a descifrat aceste preferințe individuale în mai puțin de două ore de activitate pe platformă și a creat o experiență unică pentru fiecare profil. De exemplu, pentru un bot care era programat să se comporte ca o persoană deprimată, TikTok a configurat un flux video în care peste  90% din conținut era legat nemijlocit de tristețe, depresie și probleme de sănătate mintală. Mai multe detalii despre acest subiect în Newsletterul ANTI-FAKE (19-26 iulie).

La fel ca și în cazul influencerilor, care populează aceste medii sociale, influențele pot fi negative sau pozitive asupra utilizatorilor – există mereu două fețe ale monedei. De aceea, pe de o parte, este nevoie de reglementare în domeniu, iar pe de altă parte, este deosebit de important să ne creștem capacitatea individuală de a discerne și a lua decizii informate în acest amalgam informațional al prezentului.

Citește și: