Podcast #VociCuAutoritate COVID-19
Podcast #VociCuAutoritate COVID-19

#ESCCongress. Primul ghid ESC dedicat sportului pentru pacienții cu afecțiuni cardiovasculare

mm
23 Sep 2020
357 Views

Exercițiul fizic reprezintă o componentă importantă a terapiei în majoritatea patologiilor cardiovasculare și este asociat cu scăderea mortalității generale și cardiovasculare. Cu toate acestea, există cazuri rare în care exercițiul fizic poate declanșa stop cardiac la cei cu patologii cardiovasculare, de aceea este nevoie de o evaluare corectă a riscului.

Un grup de experți internaționali a analizat literatura de specialitate și a dezvoltat un ghid pentru a-i ajuta pe medici să evalueze riscul individual al pacientului și să stabilească împreună cu acesta un program de exercițiu fizic optim. Primul ghid asupra sportului și exercițiului fizic la persoanele cu patologii cardiace a fost lansat în cadrul Congresului Anual al Societății Europene de Cardiologie și publicat în European Heart Journal.

abonare

„Promovarea exercițiului fizic este mai importantă acum decât a fost vreodată: rata obezității și a sedentarismului este în creștere. Exercițiul fizic regulat nu doar previne patologiile cardiace, dar și reduce riscul de deces prematur la persoanele cu patologie cardiacă preexistentă”- Prof. Antonio Pelliccia, de la Institutul de Medicină și Știință Sportivă din Roma, Italia.

Noul ghid ESC prezintă date asupra exercițiului fizic de agrement și competițional la persoanele cu patologii cardiace și a celor cu maladii care cresc riscul cardiovascular, precum obezitatea sau diabetul. Acesta include recomandări și pentru exercițiul fizic la gravide sau în condiții de mediu speciale: la mare altitudine sau adâncime, în zone poluate, sau la temperaturi extreme. Este improbabil ca poluarea determinată de trafic să scadă efectele benefice cardiovasculare ale exercițiului fizic.

Șansa ca exercițiul fizic să declanșeze stop cardiac sau infarct miocardic este extrem de redusă. Persoanele care sunt complet inactive și cei cu boală cardiacă avansată trebuie să se consulte cu medicul înainte de a participa în activități sportive”- Prof. Sanjay Sharma, Cardiologie Sportivă și boli cardiace congenitale, Universitatea St. George, Londra, Marea Britanie.

Recomandările privind frecvența, durata și intensitatea exercițiului fizic se fac pe baza evaluării riscului individual. În funcție de istoricul personal și familial, condiții preexistente și starea actuală, ar putea fi necesară o serie de teste funcționale și imagistice înainte de a putea stabili regimul de exerciții fizice.

algoritm evaluare risc cardiovascular în funcție de nivelul dorit al exercițiului fizic

Algoritmul propus de ghidul ESC pentru evaluarea riscului la pacienții asimptomatici, de peste 35 de ani, cu factori de risc cardiovasculari și posibil sindrom coronarian subclinic, înaintea de a lua parte la activități sportive. Sursă ESC

Care sunt recomandările ghidului?

Recomandarea pentru persoanele sănătoase este de a fi activi fizic aproape în fiecare zi (preferabil zilnic), totalizând cel puțin 150 de minute de efort fizic aerobic moderat sau 75 de minute de exercițiu fizic aerobic viguros. Pentru beneficii adiționale se recomandă creșterea treptată la 300 minute de exercițiu fizic aerobic moderat (sau 150 minute de exercițiu fizic aerobic viguros).

În sarcină se contraindică sporturile de contact, sau cele cu risc de cădere sau traumă abdominală, ridicatul greutăților mari, scuba diving, exercițiul fizic la altitudine la persoanele neaclimatizate și cel viguros (peste 90% din frecvența cardiacă maximă prezisă).

gravida yoga exercițiu fizic

În primul trimestru nu sunt recomandate exercițiile fizice pe suprafețe dure, în supinație, din cauza riscului de scădere a întoarcerii venoase și a fluxului sanguin uterin. Sursă: Arek Adeoye, Unsplash

Pentru persoanele cu factori de risc, precum obezitate, hipertensiune arterială sau diabet, ghidul recomandă exerciții de creștere a forței musculare de cel puțin 3 ori pe săptămână și exercițiu aerobic de intensitate moderată sau viguroasă (ciclism, alergare, înot, etc.).

Pentru persoanele de peste 65 de ani, sănătoase, fără limitări ale mobilității, se menține recomandarea de 150 de minute de exercițiu fizic aerobic moderat. La cei cu risc de cădere, se vor adăuga în program cel puțin două ședințe de antrenament de forță pentru a crește echilibrul și coordonarea.

Exercițiul fizic este bun pentru toate persoanele cu boală cardiacă, chiar și în doze mici. Sperăm că acest ghid va ajuta pacienții și doctorii acestora să aleagă cele mai bune și plăcute activități pentru aceștia”- Prof. Sharma.

Exercițiul fizic nu trebuie să fie o corvoadă, ci trebuie să fie o activitate plăcută. În cadrul prezentării unui studiu la EuroPrevent2019, autoarea a ținut să sublinieze că „pentru majoritatea persoanelor este suficient să fie mai active în viața de zi cu zi – mersul pe scări, coborâtul din metrou cu o stație mai devreme, mersul cu bicicleta la muncă – sunt activități suficiente pentru a aduce beneficii, din moment ce nivelul de pornire este scăzut”.

Mers în natură

Activități simple, precum mersul pe jos, pot scădea riscul de mortalitate cardiovasculară, mai ales la persoanele cu un nivel redus al activității fizice.

Reabilitarea cardiacă bazată de exercițiul fizic reprezintă unul dintre elementele de bază al tratamentului patologiilor cardiovasculare. Trebuie însă monitorizată intensitatea exercițiului fizic: participarea în competiții sportive și exercițiul fizic intens nu sunt recomandate la persoanele cu patologii cardiace severe (hipertensiune arterială necontrolată, insuficiență cardiacă, valvulopatii, tulburări de ritm) sau aritmii induse de efort.

„Persoanele cu boală arterială coronariană care doresc să înceapă exercițiul fizic ar trebui să se consulte înainte cu doctorul. Scopul este adaptarea intensității activității în funcție de riscul individual de a cauza un eveniment acut cardiovascular, precum infarctul miocardic”- Prof. Pelliccia.

Chiar dacă riscul de a provoca un eveniment cardiovascular prin exercițiu fizic este foarte redus, nu trebui să ignorăm simptomele unui posibil eveniment. Prof. Pelliccia a explicat că oricine prezintă dureri în piept pentru mai mult de 15 minute ar trebui să sune la ambulanță. În plus:

„Dacă exercițiul fizic determină palpitații sau dificultăți neobișnuite în respirație, ar trebui redusă intensitatea și consultat un medic”.

Beneficiile exercițiului fizic

Exercițiul fizic este asociat cu multiple beneficii pentru sănătatea fizică și mintală. Pe termen lung, s-a observat îmbunătățirea calității vieții, funcției cognitive și a somnului, dar și scăderea riscului de dezvoltare al demențelor, hipertensiunii arteriale, diabetului zaharat de tip II sau a unor forme de cancer. Activitatea fizică nu este recomandată doar în prevenție, ci și în managementul bolilor cronice, precum artroze, hipertensiune arterială, diabet, cancer, sau simptome de anxietate și depresie.

Există beneficii imediate ce pot fi obținute după un singur episod de activitate fizică. Acestea includ reducerea anxietății și a tensiunii arteriale, îmbunătățirea calității somnului și a sensibilității la insulină.

aha18-ghid-activ-fizic-grafic-mortalitate

Relația între activitatea fizică și mortalitate arată că cele mai mari beneficii pentru sănătate sunt aduse de trecerea de la sedentarism la un nivel redus de activitate fizică. Sursă: Physical Activity Guidelines for Americans 2nd edition

Activitatea fizică nu duce doar la o calitate a vieții mai bună, ci și la o durată mai lungă a acesteia: persoanele care respectă recomandările Organizației Mondiale a Sănătății (150 minute de activitate moderată sau echivalent pe săptămână) câștigă în medie 3,4 – 4,5 ani de viață.

Dacă sunteți medic sau profesionist din domeniul sănătății și sunteți interesat de cele mai importante subiecte prezentate la Congresul European de Cardiologie 2020, vă invităm să vă creați cont pe platforma Medic.raportuldegarda.ro.

Citește și:

Sursă imagine feature: freepik.