Canalul Youtube Raportul de gardă
Rolul educației pentru sănătate în medicina personlizată

Ce tipuri de cancer putem preveni prin dieta echilibrată, activitate fizică și menținerea greutății corporale normale

mm
21 feb. 2018
3543 Views

Un stil de viață echilibrat este un factor de protecție împotriva multor boli. Putem aduce drept exemplu maladiile cardiovasculare (infarctul, hipertensiunea, accidentul vascular cerebral), diabetul zaharat și boala Alzheimer. Pe lângă acestea, cancerul este favorizat de un stil de viață nesănătos: Fondul Mondial de Cercetare a Cancerului estimează că 20% din cazurile de cancer din SUA sunt cauzate de o combinație de supraponderalitate și obezitate, dietă inadecvată, consum excesiv de alcool și activitate fizică insuficientă.

Greutatea corporală în exces, cel mai important factor de risc, după tutun

Conform unui studiu recent, 42% din numărul total de cazuri de cancer sunt asociate cu factori de risc evitabili. Principalul factor incriminat este fumatul, responsabil cu 19% din numărul total de cazuri, iar al doilea agent cauzator de cancer este greutatea corporală în exces, cu 7,8% dintre cazuri.

Sursa: Philadelphia: American Association for Cancer Research

Ce tipuri de cancer sunt favorizate de obezitate?

Greutatea corporală în exces predispune la 14 tipuri diferite de cancer:

  • Cancer esofagian: un risc crescut de 4,8 ori;
  • Cancer de stomac (în regiunea cardia): un risc aproape dublu;
  • Cancer colorectal;
  • Cancer hepatic;
  • Cancer de vezică biliară;
  • Cancer de pancreas;
  • Cancer de sân, la femeile la menopauză;
  • Cancer de uter (la nivelul corpului uterin): cu un risc de peste 7 ori mai ridicat;
  • Cancer ovarian;
  • Cancer de rinichi;
  • Meningiom (un tip de cancer cerebral);
  • Cancer tiroidian;
  • Mielom multiplu;
  • Limfom non-Hodgkin (limfom cu celule B mari difuze).

Sursa foto: medicalnewstoday.com

Cum putem scădea riscul de apariție a acestor cancere?

Pentru a scădea riscul de apariție a cancerului favorizat de obezitate, este esențial să menținem o greutate corporală optimă. Conform recomandărilor Societății Americane împotriva Cancerului:

  • Menținerea greutății optime se bazează pe echilibrul între cantitatea de mâncare consumată și activitatea fizică efectuată;
  • Efectuați 150 de minute de activitate fizică de intensitate moderată pe săptămână;
  • O altă opțiune este efectuarea a 75 de minute activitate fizică intensă pe săptămână;
  • Se recomandă minim 30 de minute de mișcare zilnic;
  • Limitați sedentarismul: statul pe scaun, uitatul la televizor;
  • Adoptați o dietă sănătoasă, cu accent pe fructe și legume;
  • Limitați consumul de carne roșie și carne procesată;
  • Evitați mâncarea și băutura bogate în grăsimi și zahăr;
  • Consumați cereale integrale în locul cerealelor rafinate;
  • Micșorați dimensiunea unei porții și evitați gustările nesănătoase;
  • Limitați consumul de alcool la 1 băutură pe zi (în cazul femeilor) sau 2 (în cazul bărbaților);

De ce este benefică activitatea fizică?

Activitate fizică săptămânală scade riscul de apariție a celor 14 tipuri de cancer enumerate mai sus, prin contribuția sa la o greutate optimă. Pe de altă parte, sedentarismul contribuie în mod independent la apariția cancerului:

  • 2,9% din totalul cazurilor de cancer se corelează cu sedentarismul;
  • Cele mai multe cazuri sunt de cancer uterin (26,7%), cancer de colon (16,3%) și cancer mamar (3,9% dintre cazuri);
  • Activitatea fizică este benefică și la persoanele obeze sau fumătoare;
  • Sportul crește concentrația sangvină de hormoni benefici, precum insulina ori estrogenul;

Efectele alcoolului asupra apariției cancerului

Consumul de alcool este al treilea factor de risc evitabil ca frecvență, cu 4% din numărul total de cazuri de cancer. Acesta conduce la:

  • Cancer al cavității orale și al faringelui: responsabil pentru 40,9% dintre cazuri;
  • Cancer laringian;
  • Cancer de ficat;
  • Cancer esofagian;
  • Cancer de sân: cel mai mare număr de cazuri dintre tipurile de cancer favorizate de alcool: 39.060 cazuri;
  • Cancer de colon și rect.

Se recomandă limitarea consumului la maxim o băutură pe zi în cazul femeilor, și maxim 2 băuturi pe zi în cazul bărbaților.

Cele mai importante componente ale unei diete sănătoase

În ceea ce privește riscul de a dezvolta cancer, există mai multe componente ale nutriției pe care trebuie să le luăm în considerare:

  • 2,7% din numărul total de cancere se corelează cu consumul insuficient de fructe și legume;

Acest deficit nutrițional se corelează cu 3 tipuri de cancer: cancer al cavității orale și a faringelui (în 27,6% dintre cazuri), cancer laringian și cancer pulmonar. Pentru prevenție se recomandă consumul de fructe și legume la fiecare masă și gustare a zilei.

  • 0,9% din totalul de cazuri de cancere se corelează cu consumul insuficient de fibre alimentare;

Acesta conduce la 10,3% din totalul cazurilor de cancer colorectal. Se recomandă consumul zilnic de 25-30 de grame de fibre alimentare pe zi. Alimente bogate în fibre sunt cerealele integrale, leguminoasele, fructele și legumele.

  • 0,8% din totalul de cazuri de cancere se corelează cu consumul de carne procesată;

Carnea procesată contribuie la 8,2% din totalul de cazuri de cancer colorectal și la 4,8% dintre cancerele de stomac. Astfel, trebuie să evităm alimente precum mezelurile, crenvurștii, șunca, cârnații, pastrama, carnea in conserve.

  • 0,5% din totalul de cazuri de cancere se corelează cu consumul de carne roșie;

5,4% din cazurile de cancer colorectal sunt cauzate de consumul excesiv de carne roșie (porc, vită, etc.). Se recomandă limitarea porțiilor și înlocuirea cu carne albă, pește sau leguminoase.

  • 0,4% din totalul de cazuri de cancere se corelează cu consumul insuficient de calciu alimentar.

Și acest factor de risc ce ține de alimentație are efecte nocive la nivelul colonului și rectului, cu  4,9% din numărul total de cazuri. Doza recomandată de calciu pentru un adult este de 1.000 mg zilnic și poate fi procurată prin consumul de lactate (iaurt, lapte, brânză) și de legume verzi (salată, broccoli).

CITEȘTE ȘI:

Simpozionul „Să discutăm altfel despre cancer: prevenție, screening, diagnostic de precizie, tratament”

Ce tipuri de cancer pot fi prevenite prin vaccinare?

Câte tipuri de cancer apar din cauza fumatului? Renunțarea la fumat, metoda prin care poți evita 55% dintre cazurile de cancer evitabil

STUDIU. Fumat, colesterol, alcool, sare, fructe, legume, activitate fizică. Românii știu ce este sănătos, dar puțini aplică în viața de zi cu zi

CE SPUN STUDIILE: despre efectul activității fizice asupra sănătății

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.