STUDIU. Consilierea genetică pentru cancer ar putea fi eficientizată cu ajutorul asistenților virtuali de tipul chatbot
Un studiu publicat în jurnalul JAMA Network Open arată că asistenții virtuali de tipul chatbot sunt eficienți în a educa și ghida pacienții cu privire la efectuarea testării genetice pentru identificarea riscului de cancer.
Un astfel de sistem digital ar putea reprezenta un real ajutor în rândul consilierilor genetici, preluând o parte din provocările cu care aceștia se confruntă, și, împreună, asigurând consiliere genetică unui număr mai mare de pacienți. În timp ce asistentul virtual ar realiza sarcini de rutină, generale, medicii și-ar putea concentra atenția pe nevoile individuale ale pacienților, oferindu-le ajutor personalizat.
În mod tradițional, parcursul unei persoane către testarea genetică este următorul: înainte de testare este programat la o vizită medicală cu un consilier genetic, moment în care se discută despre istoricul său medical, istoricul familial precum și despre riscurile, beneficiile și limitele testării genetice; după această întâlnire, persoana alege dacă dorește să continue procesul de testare sau nu; post-testare are loc o a doua vizită medicală cu consilierul genetic, întâlnire care are ca scop analiza și interpretarea rezultatelor obținute în urma testării.
Introducerea asistenților virtuali s-ar realiza în primul pas al testării genetice – consilierea genetică – atunci când este discutat istoricul medical personal și familial al pacientului și când îi sunt prezentate informații despre procesul de testare. Un avantaj major pe care îl aduce integrarea unui chatbot în consilierea genetică este îmbunătățirea accesibilității la astfel de servicii medicale. Pacienții nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze în centrele specializate pentru a avea parte de consiliere genetică, putând să discute cu chatbot-ul oriunde s-ar afla și în orice moment al zilei.
„Un număr substanțial de oameni prezintă sindroame oncologice moștenite. Marea majoritate nici nu știu acest lucru. Cu cât devenim mai buni la identificarea persoanelor care au nevoie de testare genetică, cu atât suntem mai interesați în a găsi soluții sustenabile și scalabile ca să le putem oferi acestor oameni serviciile genetice corespunzătoare” – afirmă Kimberly Kaphingst, ScD, Director Cercetare Genetic Counseling Shared Resource și co-lider Cancer Control and Population Sciences Program, Huntsman Cancer Institute, Profesor Comunicare University of Utah.

Obiectivul lucrării nu a fost să compare performanțele asistentului virtual cu cele ale unui consilier genetic pentru a evalua care metodă este mai eficientă în comunicarea cu pacientul și în îndrumarea acestuia spre testare genetică. Studiul BRIDGE și-a propus să identifice dacă utilizarea unui chatbot pentru a oferi servicii genetice poate conduce la obținerea acelorași rezultate ca atunci când este urmată calea tradițională.
Peste 3000 de pacienți au fost împărțiți în două grupuri – jumătate au primit consiliere genetică în mod tradițional, iar jumătate au interacționat cu asistentul virtual. Participanților cărora le-a fost atribuit chatbot-ul au primit o notificare prin portalul web MyChart (platformă online destinată pacienților pentru a-și accesa datele medicale și a fi în contact mai ușor cu medicii lor), care îi direcționa spre conversația cu asistentul virtual. Chatbot-ul le-a oferit pacienților informații cu privire la testarea genetică și le-a răspuns la întrebările care i-au fost adresate.
Desfășurându-se pe o perioadă de 3 ani, studiul a observat că ambele grupuri au avut rezultate similare. Pacienții, indiferent de metoda de consiliere genetică urmată (tradițională sau realizată de asistentul virtual), au considerat că au suficiente informații ca să continue procesul de testare genetică.
În ultimii ani apar din ce în ce mai multe dovezi conform cărora asistenții virtuali de tipul chatbot, și în general al celor bazați pe algoritmi de învățare automată, pot prelua eficient sarcinile generale ale medicilor, reducându-le cantitatea de muncă și oferindu-le posibilitatea de a se concentra mai bine pe interacțiunea cu pacienții și pe nevoile acestora.
„Asistenții virtuali pe bază de AI ar putea oferi medicilor mai mult timp pentru interacțiunea empatică și reală cu pacientul” – afirmă Dr. Marius Geantă, președinte Centrul pentru Inovație în Medicină, în cadrul ediției din 16 aprilie 2024 a emisiunii Știința360, de pe Radio România Cultural.
Citește și:
- ChatGPT: Care sunt provocările integrării în sănătate?
- ChatGPT poate simplifica gestionarea datelor medicale în trombectomia mecanică post-AVC
- STUDIU. ChatGPT a răspuns corect la întrebările despre prevenția bolilor cardiovasculare în 84% din cazuri