ESC: prevenirea și scăderea hipertensiunii arteriale cu ajutorul exercițiilor fizice. Care sunt tipurile de exerciții potrivite în funcție de valoarea TA?




1 din 4 cazuri de infarct miocardic sunt cauzate de hipertensiunea arterială (HA). Se estimează că până în 2025, aproximativ 60% din populația lumii va avea HA. Lipsa activității fizice a contribuit la creșterea prevalenței hipertensiunii arteriale, dar pacienții care fac exerciții fizice sau alte tipuri de activitate fizică își reduc riscurile de accident vascular cerebral, infarct miocardic (IM) și mortalitate din cauză cardiovasculară. Ghidurile internaționale actuale privind prevenirea bolilor cardiovasculare oferă sfaturi generice pentru creșterea nivelului de activitate fizică (de obicei exerciții de tip aerobic), dar răspunsurile fiziologice diferă în funcție de nivelul tensiunii arteriale (TA), iar reduceri mai mari ale TA într-o populație pot fi realizate prin recomandări personalizate.

Pentru a evalua eficacitatea unei strategii personalizate de recomandare a exercițiilor fizice, experții din cadrul Societății  Europene de Cardiologie au realizat o metaanaliză a dovezilor științifice actuale și au publicat un document consens pe 24 martie în European Journal of Preventive Cardiology.

abonare

„Prin reducerea tensiunii arteriale, putem reduce riscul de IM, accident vascular cerebral și deces de cauză cardiovasculară. Astfel, petrecem mai mulți ani de viață în stare de sănătate bună”, a declarat Prof. Henner Hanssen de la Universitatea din Basel, Elveția, autor principal al lucrării.

Conform autorilor, deși este acceptat faptul că exercițiile fizice scad tensiunea arterială, până acum recomandările s-au concentrat asupra cantității de exerciții săptămânale, fără a lua în considerare nivelul inițial al tensiunii arteriale al unei persoane. Prin urmare, acest document de consens, bazat pe dovezi, propune studii suplimentare pentru a încuraja și dezvolta o utilizare mai frecventă a prescripției personalizate de exerciții fizice pentru a optimiza intervențiile asupra stilului de viață pentru prevenirea și tratamentul hipertensiunii.

stil de viață sănătos activitate fizică hipertensiune arterială
Activitatea fizică îmbunătățește valorile TA
© Getty Images

În funcție de valorile TA, s-au formulat următoarele recomandări:

Pentru persoanele cu hipertensiune (tensiunea arterială de cel puțin 140/90 mmHg), exercițiile aerobice sunt cea mai eficientă metodă de scădere TA. Acestea includ activități precum mersul pe jos, alergarea, ciclismul sau înotul. „La persoanele cu hipertensiune, reducerea tensiunii arteriale care poate fi realizată cu exerciții aerobice este aceeași, sau chiar puțin mai mare, decât administrarea unui singur medicament antihipertensiv”, a declarat Prof. Hanssen.

La cei cu tensiune arterială normală ridicată (130-139 / 85-89 mmHg), antrenamentul de rezistență dinamică (dynamic resistance training) este cel mai eficient – antrenamente de forță care implică de obicei cel puțin șase grupe musculare mari, în care contracția musculară are ca rezultat mișcarea – de exemplu, ridicarea greutăților, genuflexiunile și flotările.

Persoanele cu tensiune arterială normală (mai mică de 130/84 mmHg) beneficiază cel mai mult în urma antrenamentelor de formare a rezistenței izometrice (isometric resistance training) – contracția statică a mușchilor. „Persoanele cu tensiune arterială normală, dar care prezintă un risc crescut de a dezvolta hipertensiune arterială, pot fi în mod special motivate să își mențină nivelul scăzut (…). Persoanele obeze sunt foarte susceptibile să dezvolte hipertensiune arterială dacă obezitatea persistă de-a lungul anilor. Persoanele sănătoase cu un părinte hipertensiv sunt, de asemenea, expuse riscului de a dezvolta tensiune arterială crescută, la fel și femeile care au avut tensiune arterială crescută în timpul sarcinii (hipertensiune gestațională). Persoanele din aceste grupuri pot amâna instalarea sau chiar preveni hipertensiunea prin exerciții fizice”.

Conform autorului studiului, activitatea fizică ar trebui făcută în mod regulat pentru a susține beneficiile: „Pentru majoritatea exercițiilor, efectul de scădere a tensiunii arteriale durează aproximativ 24 de ore, similar medicamentelor, deci este mai bine să fii activ în fiecare zi, dacă este posibil”.

citat ghid esc beneficiile exercițiului fizic în patologia cardiacă
„Promovarea exercițiului fizic este mai crucială acum decât a fost vreodată: rata obezității și a sedentarismului este în creștere. Exercițiul fizic regulat nu doar previne patologiile cardiace, dar și reduce riscul de deces prematur la persoanele cu patologie cardiacă preexistentă”- Prof. Antonio Pelliccia, Institutul de Medicină și Știință Sportivă, Roma, Italia.

Ghidurile internaționale

Asocierea dintre exercițiul fizic și TA a fost recunoscută și în Ghidurile europene din 2016 privind prevenirea bolilor cardiovasculare în practica clinică și actualizările recente, precum și în documentele Asociației Americane a Inimii (AHA). Ghidurile europene din 2016 recomandă intervenții asupra stilului de viață, inclusiv activitate fizică obișnuită, pentru persoanele care primesc tratament pentru hipertensiune arterială, precum și pentru cei cu TA normal (SBP: 130-139 mmHg și / sau DBP: 85-89 mmHg) sau hipertensiune de gradul 1 (SBP: 140-159 mmHg și / sau DBP: 90-99 mmHg) – pentru care ar putea fi suficient să se reducă riscul CV fără adăugarea de medicamente antihipertensive.

În ghidurile actuale, pacienții cu hipertensiune arterială sunt sfătuiți să efectueze cel puțin 30 de minute de exerciții aerobice de intensitate moderată, cum ar fi mersul pe jos, jogging, mersul pe bicicletă sau înotul timp de 5-7 zile / săptămână timp de cel puțin 150 de minute pe săptămână. În plus, sunt recomandate exerciții de rezistență dinamică (de 2-3 ori pe săptămână), însă nu și exerciții izometrice, care s-au dovedit eficiente în cazul persoanelor cu TA normală, după cum arată documentul de consens actual. Cel mai recent ghid, Ghidul ESC din 2020 dedicat exercițiilor fizice la pacienții cu boli cardiovasculare a inclus recomandări similare pentru exercițiile aerobice și cele de rezistență la pacienții cu hipertensiune.

De menționat că lucrarea actuală a încadrat persoanele în funcție de valorile prag vechi ale TA (fiind vorba de o revizuire a 34 de meta-analize, efectuate pe parcursul a mai mulți ani). HA a fost redefinită în 2017 în ghidul Asociației Americane a Cardiologilor: gradul I de hipertensiune arterială corespunde valorilor de peste 130/80 mmHg (spre deosebire de vechile ghiduri, care indicau o valoare prag de 140/90 mmHg).

Citește și: