STUDIU. Utilizarea uleiului de măsline, în locul altor grăsimi, conduce la o scădere cu 15% a riscului dezvoltării afecțiunilor cardiovasculare




Rezultatele unui studiu recent au arătat că înlocuirea a numai 5 g de margarină, unt sau maioneză cu aceeași cantitate de ulei de măsline scade cu 7% riscul unei persoane de a dezvolta boală arterială coronariană.

Mai mult decât atât, consumul a mai mult de 7 g de ulei de măsline pe zi, echivalentul unei jumătăți de linguriță, conduce la o scădere cu 15% a riscului dezvoltării afecțiunilor cardiovasculare și cu 21% a riscului dezvoltării bolii arteriale coronariene.

abonare

Cu toate că participanții au obținut rezultate favorabile în ceea ce privește scăderea riscului de boală arterială coronariană și afecțiunilor cardiovasculare, nu s-a înregistrat nicio asociere între riscul dezvoltării accidentului vascular cerebral și utilizarea în alimentație a unei cantități mai mari de ulei de măsline.

„Uleiul de măsline nu trebuie numai adăugat la alimentația zilnică. Substituirea altor alimente cu acest tip de ulei este importantă. Principalul element este înlocuirea alimentelor nesănătoase, pline de grăsimi, cu uleiul de măsline care s-a dovedit că poate îmbunătăți nivelul colesterolului, poate reduce biomarkerii inflamatori și poate îmbunătăți sănătatea cardiovasculară” – afirmă autorul studiului Dr. Frank Hu, director al Departamentului de Nutriție în cadrul Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Uleiul de măsline scade riscul dezvoltării bolii arteriale coronariene
În momentul în care uleiul de măsline este utilizat pentru înlocuirea uleiurilor obișnuite sau a grăsimilor saturate precum untul sau margarina, nivelul LDL-colesterolului scade.

Desfășurarea studiului

Datele provenite din studiu au fost prezentate la începutul acestui an, în cadrul Sesiunilor Științifice ale Asociației Americane a Inimii, Prevenție, Stil de viață și Sănătate Cardiometabolică.

Studiul s-a desfășurat în perioada 1990-2014, incluzând aproximativ 100.000 de participanți din Statele Unite ale Americii. La începutul studiului nicio persoană nu suferea de vreo afecțiune precum cancerul, boli cardiovasculare sau alte boli cronice. Din patru în patru ani participanții trebuiau să răspundă la chestionare despre dieta și stilul de viață urmate.

Este important de notat faptul că în momentul în care a debutat studiul, în 1990, margarina comercializată conținea o cantitate mult mai mare de grăsimi trans, iar rezultatele cercetării nu ar putea fi în totalitate aplicate în cazul margarinei vegetale comercializată în ziua de azi.

„Studii anterioare au arătat beneficiile uleiului de măsline asupra sănătății cardiovasculare în special în țările mediteraneene, în zone unde consumul acest tip de ulei este mult mai des întâlnit comparativ cu Statele Unite ale Americii” – afirmă autorul principal al studiului Marta Guasch-Ferre, PhD, cercetător în cadrul Departamentului de Nutriție, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Rezultatele studiului prezentat mai sus confirmă datele provenite din alte lucrări științifice care au urmărit același scop – estimarea beneficiilor pe care uleiul de măsline le are asupra sănătății.

Studiul PREDIMED s-a desfășurat în Spania și a monitorizat un număr de 7000 de participanți, cu vârste cuprinse în 55 și 80 de ani, cu un risc cardiovascular ridicat dar fără să aibă vreo afecțiune cardiovasculară la momentul respectiv. Participanții au fost distribuiți în trei grupuri:

  • Dietă mediteraneană suplimentată cu ulei de măsline extra virgin;
  • Dietă mediteraneană suplimentată cu nucifere;
  • Dietă de control, pacienții fiind sfătuiți să reducă grăsimile nocive.

Acest studiu a arătat că urmarea pentru mai bine de 5 ani, a unei diete mediteraneene, suplimentată cu ulei de măsline extra virgin, conduce la o scădere cu 30% a riscului de infarct miocardic.

„Vorbim despre schimbări treptate în comportamentul alimentar. Decât să folosim unt pentru pâine, mai bine o înmuiem în ulei de măsline. Decât să utilizăm un dressing de salată cumpărat din magazin, mai bine folosim ulei de măsline și oțet” – continuă Dr. Hu

Chimia din spatele uleiului de măsline

Uleiul de măsline este un aliment bogat în acizi grași monosaturați, aceștia reprezentând aproximativ 75% din volumul său. În momentul în care uleiul de măsline este utilizat pentru înlocuirea uleiurilor obișnuite sau a grăsimilor saturate, precum untul sau margarina, nivelul LDL-colesterolului scade.

Beneficiile pentru sănătate ale uleiului de măsline
Conform unui studiu publicat în 2018, care a evaluat beneficiile uleiului de măsline asupra sănătății, acest aliment poate influența pozitiv nu numai sănătatea cardiovasculară, ci scade și riscul cancerului de sân, al dezvoltării bolii Alzheimer, ajutând în același timp și la un management mai bun al greutății în rândul pacienților cu diabet. Sursă imagine: sciencedirect.com.

Deși în timp au existat numeroase zvonuri conform cărora uleiul de măsline poate fi nociv, mai exact poate elibera compuși toxici în momentul în care îi este atins punctul de fierbere, aceste informații au fost demontate de către un studiu realizat în Australia în 2018.

Acesta a subliniat faptul că, din punct de vedere chimic, uleiul de măsline extra virgin este chiar mai stabil la temperaturi ridicate, comparativ cu alte uleiuri des folosite. Se pare că acest ulei de măsline extra virgin generează cele mai mici niveluri de grăsimi trans comparativ cu alte uleiuri, în momentul în care este tratat termic, chiar și la temperaturi mai mari decât cele utilizate în mod normal.

Nu este prima dată când studiile urmăresc beneficiile la adresa sănătății, pe care le aduce urmarea unei diete mediteraneene. Studiul NutriNet-Sante, care a debutat în 2009, a evidențiat efectul pozitiv al acestui tip de dietă asupra severității psoriazisului. Mai exact, probabilitatea formelor severe de boală a scăzut cu 20% în rândul pacienților cu alimentație de tip mediteranean.

Am discutat de-a lungul timpului despre efectele pe care stilul de viață sănătos, reprezentat de o alimentație corespunzătoare și de realizarea activităților fizice regulate, le are asupra organismului și a stării noastre de bine. Apelând la literatura de specialitate, am aflat că studiile ne vorbesc despre un impact semnificativ asupra ratei de mortalitate din cauze cardiovasculare atunci când discutăm despre o dietă echilibrată:

  • Deși dieta vegetariană conduce la un risc scăzut de deces din cauza infarctului miocardic, a cancerelor limfatice, de sânge, pancreatic și a bolilor respiratorii, aceasta se asociază cu prevalență ridicată a afecțiunilor psihiatrice;
  • Grăsimile sunt un subiect controversat de mulți ani, însă conform studiilor, înlocuirea alimentelor bogate în grăsimi saturate cu cele bogate în grăsimi polinesaturate scade riscul de evenimente cardiovasculare cu până la 27%;
  • Consumul de nucifere conduce la o scădere cu 17% a riscului de deces prin boală cardiovasculară;
  • Diverse forme de cancer, precum cancerul de sân, cancerul hepatic, esofagian etc., pot fi prevenite urmând o dietă echilibrată.

Citește și: